Ontwikkelaar en vastgoedbelegger Equilis heeft het beheersmandaat voor het ‘shopping district’ Docks Bruxsel aan JLL (het vroegere Jones Lang LaSalle) toevertrouwd. Het is het eerste grote contract voor de nieuwe Retail Management-afdeling van de vastgoedbeheerder. Het shoppingcenter, dat op 21 oktober a.s. opengaat, is inmiddels zo goed als volledig verhuurd.

Het nieuwe shoppingcenter Docks Bruxsel wordt vlakbij de Van Praetbrug over het kanaal Brussel-Schelde gebouwd. Deze nieuwe commerciële pool strekt zich uit over ongeveer 58.000 m²: 41.000 m² retail en horeca, 10.000 m² recreatie en 6.500 m² ‘productieve’ activiteiten (d.w.z. kantoren).

Docks Bruxsel is het eerste project in de portfolio van JLL Retail Management. "Het is onze ambitie om binnen de drie jaar 150.000m² aan commerciële oppervlakte te beheren" zegt Vincent Querton, CEO JLL Benelux.

Retail Management

In december vorig jaar besliste JLL – die naar eigen zeggen marktleider is in de sector van de kantoren met om en bij 1 miljoen m² in beheer - om een specifieke afdeling Retail Management te creëren die zich uitsluitend toespitst op het beheer van shopping centra en retail parken.

Volgens Querton is JLL momenteel een team van experts aan het samenstellen voor de nieuwe afdeling. Tegen 2018 zou die moeten bestaan uit een tiental mensen. Aan het hoofd van JLL Retail Management staat Helga Cosyns, die geen onbekende is in de wereld van de Belgische Retail. Ze werkte eerder als real estate en shoppingcenter manager bij o.a. Delvaux, Devimo (Woluwe Shopping Center) en Cushman & Wakefield. Nu zal ze zich in de eerste plaats focussen op het beheer van het shopping district Docks Bruxsel.

 

Beleving

Het beheren van een winkelcentrum gaat vandaag veel verder dan gewoon het technisch beheer van de gebouwen. Retail management behelst ook het uitstippelen van een strategische visie – waar staan we binnen ‘X’ jaar? – maar ook het verzorgen van de marketing, de animatie, en dergelijke. Bezoekers aan een shoppingcenter komen niet meer gewoon om te shoppen, ze willen nu ook een ‘beleving,” vertelde Cosyns aan Gondola.

Ook het commercieel beheer is een belangrijk aspect van het takenpakket. Wij moeten zorgen voor het juiste evenwicht tussen de winkels – er moeten zowel leuke als praktische boodschappen kunnen gedaan worden – maar ook tussen de winkels, de horeca en de recreatieve panden, zoals cinema’s en dergelijke,” aldus Cosyns.

Zo goed als volledig verhuurd

Volgens haar zijn zo goed als alle 100 panden - nu nog geen vier maand voor de opening – verhuurd. Er moeten nog een paar zaken afgerond worden, vooral met betrekking tot de horeca, maar we zitten nu in de eindfase van de onderhandelingen,” aldus Cosyns.

Ze wordt binnen de nieuwe Retail Management onder andere bijgestaan door Katrien Giebens als marketing directeur. Die werkte eerder bij Duval Guillaume, Waasland Shopping Center en Devimo.