Zoals elk jaar wordt Gondola Day opgedeeld in 3 sessies: eentje gewijd aan tendenzen en de nieuwe consumptie manieren, een andere aan digitalisering en technologie, en de laatste aan innovatie en customer centricity. Wij geven u hier alvast een overzicht van de belangrijkste uitspraken tijdens de sessie Trends: New Consumption.

Regeneratieve economie

Guibert del Marmol, CEO van verschillende Europese en Amerikaanse bedrijven, besliste tien jaar geleden na gezondheidsproblemen om het over een hele andere boeg te gooien en zelf bedrijven en aandeelhouders te gaan adviseren. “Onze wereld is volop aan het veranderen. We hebben af te rekenen met verschillende problemen: op vlak van klimaat, financiën, politiek, demografie,…”, benadrukt de spreker. Er kunnen zich daarbij twee scenario’s voordoen: ofwel stort het systeem in, ofwel stabiliseert het zich op een ander niveau. “Het is die tweede mogelijkheid die me interesseert, want de oplossingen bestaan. Er doet zich momenteel trouwens een stille revolutie voor”. Guibert del Marmol wil bedrijven begeleiden zodat ze uitgroeien tot spelers die zorgen voor verandering, door gebruik te maken van innovatie die zinvol wordt ingezet en een regeneratieve economie. “De regeneratieve economie bestaat uit 4 pijlers: de lokale en globale economie, ofwel het feit dat we de energie- en voedingsproductie zo dicht mogelijk naar de consumptie brengen, de deeleconomie, bijvoorbeeld via crowdsourcing (een uitwisselingsplatform voor collectieve intelligentie), de functionele economie (want als een producent eigenaar van zijn product blijft, verzeker ik u dat er nooit meer sprake zal zijn van ingebouwde slijtage) en de circulaire economie, ofwel de mogelijkheid om oneindig te recycleren. Concreet is de regeneratieve economie dus geïnspireerd door bio. We moeten ons dus laten inspireren door de natuur, die zowel lokaal, gedeeld, functioneel en circulair is…. Geen deel uitmaken van deze anticiperende minderheid is een strategische fout. Het is nog mogelijk om de dingen te veranderen, maar dat hangt van u af, al zal u daarvoor eerst aan zelfreflectie moeten doen“, besluit Guibert del Marmol.

Future of food

Als volgende is Jean-Pierre Roelands, voormalig commercieel directeur bij Colruyt, aan de beurt. Hij heeft het over een generatie van kritische consumenten die constant op zoek is naar het tegendeel. Zo gaan ze bijvoorbeeld op zoek naar vleesvervangers om tegen vlees in te gaan, benadrukt hij. “Naast een veranderende wereld, die gekenmerkt wordt door mensen die reageren op iets negatiefs, bestaat er een anticiperende wereld. In plaats van tegen iets te reageren, moeten we anticiperen op iets. Bij schandalen als Veviba kunnen we ofwel langs de zijlijn toekijken en hopen dat het ons niet overkomt, ofwel kunnen we ons de echte vraag stellen: waar ben ik op dit moment mee bezig? Wat bied ik aan? Wat is mijn doel en wat is mijn identiteit?”. Hij heeft het vervolgens over enkele succesfactoren: de basis is natuurlijk een goed product, maar het moet nog beter gemaakt worden en men moet zich afvragen welke meerwaarde een product voor de consument kan bieden. Men moet zich ook onderscheiden door orginaliteit en authenticiteit, maar ook door de creatie van een echte beleving voor de consument. Bovendien mogen we niet vergeten om te blijven evalueren zodat een continue evolutie gegarandeerd wordt, aldus Roelands.

Ecologie

Het debat dat volgde op de tussenkomst van Jean-Pierre Roelands draaide rond ecologie. Deelnemers waren Marie Bersou (director of strategy bij Carrefour), Aurore Flament (sustainable development manager bij Alpro), Olivier Bouquet (managing director Benelux bij Edenred) en Xavier Rombouts (CEO van Rombouts). Ecologie is één van de belangrijkste planetaire uitdagingen geworden, zowel voor consumenten als voor bedrijven. Iedereen ontwikkelt initiatieven rond het thema: Carrefour nam het op in zijn transformatieplan, Rombouts werkt op zijn capsules, ecologie zit in het DNA van Alpro en Edenred geeft 1,6 miljoen huishoudens de kans om ecologische producten te kopen met zijn ecocheques. “Het is nog altijd nodig om de consument op te voeden. Het probleem met de ecocheques was dat de consument niet wist hoe hij ze moet gebruiken. Een campagne die de verschillende spelers in kaart brengt, moet dat veranderen”, aldus Marie Bersou. “De consument bepaalt wat de trends zijn, wat belangrijk is voor hem. We hebben inderdaad een opvoedende rol te spelen en we werken eraan met onze partners”, zegt Oliver Bouquet.

Fairtrade

Na de pauze vonden er twee andere debatten plaats in zaal 7 van Kinepolis Imagibraine. Het eerste zoomde in op fairtrade, een onderwerp dat aangesneden werd door Nicolas Lambert (director Fairtrade Belgium), Hans Michiels (vice president food Delhaize) en Nicolas Kervyn (assistant professor of marketing aan UCL). Delhaize was de eerste distributeur die fairtrade koffie commercialiseerde. Vandaag liggen er 70 fairtrade producten in de winkelrekken van de supermarkt. “Fairtrade groeit elk jaar met 10%”, onderstreept Nicolas Lambert. “En er is nog veel groeimarge. Vandaag hebben slechts 11 à 12 procent van de bananen het fairtrade-certificaat. Er is dus nog werk aan de winkel. Ik hoop dat er op lange termijn een dag komt waarop we niet meer nodig zijn… ”.

Nicolas Kervyn: “De consument verwart makkelijk fairtrade, ecologisch verantwoord, bio en andere labels. Alles wat een toegevoegde ethische waarde heeft. Uit een test die we gedaan hebben blijkt dat de consument fairtrade makkelijk verbindt met een betere smaak. Concreet: door fairtrade producten te kopen, voelt hij zich beter, wat inspeelt op zijn smaakperceptie. En als fairtrade niet noodzakelijk de belangrijkste aankoopmotivatie is, dan geldt dat voor smaak wel. Daardoor is het een label dat niet te verwaarlozen is”.

De toekomst van merken

Michel Mensch (CEO van Nestlé), en Ivan Gallemaert (sales & export director bij Continental Foods) ronden de sessie rond het thema ‘de toekomst van merken’ af. “In het verleden focusten de discussies zich te veel op de prijs en onvoldoende op de toegevoegde waarde. De merken moeten zichzelf constant in vraag blijven stellen. Maar ik blijf erg optimistisch over de toekomst van merken voor zover ze zin en ethiek toevoegen aan de markt. Er is sowieso een mooie toekomst weggelegd voor merken die in staat zijn om dat te realiseren”, vertelt Michel Mersch. Ivan Gallemar sluit zich aan bij die mening. “Ik ben erg optimistisch over de merken die de consument een ware beleving kunnen bezorgen. Degene die sterk en geloofwaardig blijven zijn degene die een beleving creëren, een echte sterke link met de consument. Om dat te kunnen doen hoop ik dat we gaan evolueren van een overleg met onze retailpartners naar een model, waar we echt kunnen spreken van een cocreactie. Concreet moeten we samen onze toekomst en onze werkwijze proberen te veranderen”.

Lees zeker ook: