Naast twee sessies over nieuwe consumptietrends, en digitalisering en technology, richtte Gondola Day zich ook op innovatie en customer centricity. Wij geven u alvast een overzicht van de hoogtepunten uit deze sessie.

In zaal 10 draaide alles rond Innovation & customer centricity. Een hot topic, ook voor Frédéric Jadinon, head of insights & communication bij bpost. Hij verwijst net als Pascal De Greef naar het Ad’titude onderzoek om aan te geven dat de consument van vandaag reclame niet zomaar slikt en er vaak in een wijde boog om loopt. “Bij direct mail zie ik goeie cijfers in vergelijking met andere media. Het gaat niet alleen om stopping power, maar ook om staying power: je moet positief in de herinnering blijven hangen. Relevantie is daarbij cruciaal: de juiste boodschap aan de juiste persoon met de juiste timing. Je moet de klant niet bombarderen met boodschappen”.

Richard Kylberg van het Zweedse designbureau Blink!, dat een nieuw soort hypermarkt voor Tesco bedacht, herkende zich in die woorden. “Ik begon in de reclamesector en raakte daar al vlug gefrustreerd. Het is heel moeilijk om een merk op te bouwen met reclame, net omdat consumenten zoveel proberen te ontwijken. Ik hou me nu bezig met onder meer design van winkels. De Tesco-hypermarkt in Swansea, die we heringericht hebben, was een enorm grote doos waar mensen wat verloren in liepen. Het was te weinig aantrekkelijk. We hebben een hal met verse producten gecreëerd in het midden, het hart van de winkel. We hebben verschillende trajecten voorzien, zodat mensen niet de hele winkel moeten doorkruisen als ze iets nodig hebben. We hebben alles veel meer op menselijke schaal gemaakt. Het kadert in een uitgesproken omnichannelaanpak: digitaal en fysieke winkel vullen elkaar aan”.

Carsten Broegger van CasusGrill, dat een bio-afbreekbare barbecue op de markt heeft gebracht, sloot zich daarbij aan. Hij legde uit hoe hij uit frustratie uitkwam bij het product dat nu over de hele wereld verkocht wordt. Aluminium barbecues, zoals hij die zelf gebruikte, zijn niet milieuvriendelijk en zijn moeilijker gelijkmatig op te warmen. Klanten willen gemak en convenience, maar het moet verder gaan dan dat: ze willen ook dat er een sociale en ecologische impact is.

Filip Lemaitre, oprichter van The Silver Ones, een research en consultingplatform dat zich richt op 50-plussers, mocht de sessie afsluiten. Hij benadrukte het belang van een nieuwe doelgroep: de 50- en 60-plussers, ook wel ‘silver ones’ genoemd. Die worden volgens hem nog te vaak onterecht tot de senioren gerekend. “Ze mogen dan wel de eerste lichamelijke mankementjes vertonen, toch voelen ze zich nog niet oud en dus haken ze ook af als marketing hen tot die categorie rekent”, aldus Lemaitre. Volgens hem zijn de silver ones nog een vrij onbekende groep, waar nog veel potentieel in zit op vlak nieuwe producten en diensten. Hij gaf ook al enkele belangrijke tips voor 50+-marketing mee. Zo is leeftijdsvermelding bij silver ones not done, en is herhaling en eenvoud belangrijk. Maar de allerbelangrijkste tip, was misschien wel deze: “Keep it simple and stupid”.

Lees zeker ook: