Carrefour België verscherpt zijn milieudoelstellingen

Carrefour België wil nog meer voor duurzaam gaan en heeft zijn bestaande milieudoelstellingen op korte en lange termijn sterk verscherpt. Concreet wil de supermarktketen meer gezonde, lokale en duurzame producten aanbieden en onder andere de CO2-uitstoot met 40% verminderen.
 

Op de traditionele voorstelling van haar jaarresultaten op het vlak van kwaliteit en duurzaamheid, deed Carrefour België uit de doeken dat het hier nog verder in wil gaan. De retailer legt zichzelf zowel op korte als op minder korte termijn scherpere ontwikkelingsdoelstellingen op. Het (vernieuwde) beleid rond kwaliteit en duurzame ontwikkeling van Carrefour België omvat drie luiken: de huismerkproducten, het milieubeleid en de lokale verankering.

 

Gezondere producten

 

Carrefour  verlaagde al het zoutgehalte in 62 huismerkproducten. Zo wordt er 7,2 ton zout per jaar minder gebruikt. Nu wil de retailer ook het suikergehalte in zijn producten terugschroeven.

 

Er is ook aandacht voor biodiversiteit. Carrefour zal nog meer de voorkeur geven aan producten met een MSC-, ASC-, FSC-, ecolabel enz. De winkelketen verbiedt bovendien voor haar merk alle producten die ggo’s bevatten. Dit jaar nog wil Carrefour verder meer dan 100 nieuwe Carrefour BIO-voedingswaren aan het bestaande gamma toevoegen.

 

Minder verpakkingen

 

Naast de Carrefour-producten zelf, bestudeert de keten ook hoe de verpakkingen beter kunnen. Voor elk Belgisch product bestudeert Carrefour systematisch de mogelijkheden om de verpakkingen te beperken, op basis van drie prioriteiten: voedselveiligheid, functionaliteit en duurzaamheid (CO2-uitstoot en waterverbruik). 
 

Carrefour België heeft al de verpakking van 80 van zijn producten herwerkt. Zo is de CO2-neutrale verpakking van Carrefour koffie het resultaat van dit denkwerk. Dat gebeurde ook met de 22 miljoen broodzakken die Carrefour elk jaar verdeelt. Voor het einde van 2016 krijgen ook andere Carrefour producten zoals de gerookte zalm en de grijze garnalen krijgen een nieuwe verpakking.
 

Als antwoord op het toekomstig verbod op plastic zakjes in Wallonië en Brussel wordt voor alle Belgische winkels van Carrefour gewerkt aan een project voor stoffen zakken om los verkochte groenten en fruit in te verpakken.

 

40% minder CO2

 

Dankzij de voortdurende vermindering van het energieverbruik en de ontwikkeling van milieuvriendelijkere oplossingen kan Carrefour zich engageren om tegen 2025 maar liefst 40% minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 2010.

 

De pas vernieuwde Hypermarkt Carrefour in Koksijde is het voorbeeld bij uitstek van deze aanpak. Het nieuwe gebouw verbruikt 45% minder energie en stoot 85% minder CO2 uit dan het vorige. Voor de verwarming, de airconditioning en de warmwaterproductie wordt energieterugwinning toegepast. De watertoevoer van de sanitaire voorzieningen gebeurt met regenwater. De winkel is uitgerust met ledverlichting en het energieverbruik wordt permanent online opgevolgd.

 

Lokaal

 

Het verhaal van lokale verankering, dat Carrefour onder de slogan ‘Word Belegtariër’ vertelt, wordt ook verder gezet. Carrefour biedt ruim 10.000 lokale producten van 711 lokale producenten aan, en wil deze producten dit jaar ook in de Carrefour Express-winkels introduceren.
 

Daarnaast wordt er verder ingezet op de ‘Belgetariër’-campagnes en worden de ‘Kwaliteitsketens Carrefour’ uitgebreid met drie nieuwe ketens: een appelsap, een appel-perensap en een Belgische KKC-kersenvariëteit.

 

Voedselschenkingen

 

Carrefour doet, net als zowat alle Belgische supermarktketens, op grote schaal aan boedelschenkingen.  Dit jaar nog wil de retailer nog een schenking van 300.000 euro doen via het initiatief Solidariteitsklik en een nieuwe voedselinzameling organiseren in de Carrefour-winkels.

 

Wedstrijd bij leveranciers

 

Carrefour lanceert ten slotte ook nog een wedstrijd om zijn leveranciers aan te zetten om aan onze planeet te denken. De supermarktketen nodigt zijn producenten uit om een bestaand of nieuw initiatief voor te leggen dat de voedselverspilling binnen de onderneming moet beperken. Het kan gaan om een productieproces, een bewustmakingsactie voor het personeel, een nieuw materiaal ... Met de hulp van een jury van experten zal Carrefour België een aantal projecten selecteren en één initiatief aanduiden dat België tijdens deze internationale wedstrijd mag vertegenwoordigen.

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen