De Belgische retailparken zijn aan een opmars bezig. Elk jaren komen er twee tot drie nieuwe parken bij in ons land, al zijn die wel een pak kleiner dan vroeger. De bestaande retailparken zijn dan weer massaal aan het vernieuwen.

 

Ons land telt vandaag zo’n tachtig retailparken van meer dan 10.000 m², goed voor bijna 120 voetbalvelden aan bruikbare commerciële oppervlakte. Noem het gerust winkelcentra die meestal in openlucht grote en middelgrote retailers huisvesten. De meeste parken in ons land kampen echter met een serieus verouderd imago. Het gemiddelde retailpark in ons land is vandaag immers 32 jaar oud en aan vernieuwing toe.

Systematisch renoveren

Vastgoedspeler Group Hugo Ceusters-SCMS, die zelf 16 retailparken in ons land beheert, ziet de retailparken daarom massaal - en vaak ook noodgedwongen - inzetten op vernieuwing. Ze worden moderner: van het gebruik van gemeenschappelijke zonnepanelen over moderne fietsenstallingen tot laadstations voor elektrische voertuigen en fietsen. 

“Shoppingcentra hebben enkele jaren geleden al ingezet op vernieuwing, nu volgen dus ook de Belgische retailparken. Onder meer vastgoedinvesteerder Redevco is nu al systematisch bezig al haar retailparken te renoveren,” zegt Wim De Lentdecker, Head of Retail Park Department Group Hugo Ceusters - SCMS.

 

Nieuwe parken kleiner

Hoewel er grondig gerenoveerd moet worden, blijven retailparken wel populair in ons land. Zo komen er elk jaar gemiddeld twee tot drie nieuwe retailparken bij in ons land, zegt Group Hugo Ceusters-SCMS.  Alleen zijn die nieuwe parken wel een stuk kleiner. De Belgische retailparken die na 2000 gebouwd werden (ongeveer één op de drie bestaande retailparken dus) zijn zo gemiddeld 1.000 m² kleiner dan de oudere retailparken. Hun gemiddelde oppervlakte bedraagt 19.043 m² (tegenover 20.000 m²). Bovendien hebben ze doorgaans 115 parkeerplaatsen minder dan de 750 van een ouder park, maar tellen ze met 20 shops wel zes winkelunits meer.

“Retailparken zijn nog altijd populair, omdat ze simpelweg voldoen aan de vraag naar efficiënt shoppen. Mensen willen makkelijk kunnen parkeren, niet te ver stappen, enz. Dat vinden ze in de meeste retailparken terug. Dat ze nu qua oppervlakte wel kleiner worden, komt onder meer omdat er minder nood is aan retailparken met een grote super- of hypermarkt,” zegt Hans Van Laer, Head of Research Group Hugo Ceusters.