In Antwerpen start in februari een experiment met een micromagazijn. Het is een nieuwe vorm van duurzame stadsdistributie. In tegenstelling tot de stadsdistributiecentra van bijvoorbeeld CityDepot die zich aan de rand van de stad bevinden, is het de bedoeling om de levering van pakjes en de bevoorrading van winkels op kleinere schaal te verzorgen vanuit een plek midden in de stad.

Het micromagazijn kadert in de projecten Smart Cities van de stad Antwerpen en Intello City van het Vlaams innovatieplatform voor de logistiek VIL.  Deze willen antwoorden krijgen op de vraag hoe het Internet of Things (IoT) kan helpen om ook de logistiek in de stad efficiënter te maken. Een derde partner, het platform van de Vlaamse universiteiten voor onderzoek naar nieuwe technologieën IMEC, zorgt voor de technologische inbreng.

Het micromagazijn wordt ondergebracht in de Thomas More hogeschool aan de Kronenburgstraat. Daar zullen verschillende technologieën worden uitgetest, onder andere om te zien of het ook onbemand kan functioneren. Zo zouden chauffeurs van bestel- en vrachtwagens ’s nachts via een elektronisch slot het magazijn kunnen betreden om pakjes en goederen af te zetten of om ze  in elektronisch beveiligde containers te plaatsen. ’s Morgens zullen de pakjes en goederen in de ‘Smart Zone’ van de Sint-Andrieswijk met fietsen, cargofietsen of grotere ‘stints’ (zie foto) tot bij de bestemmeling gebracht worden.

Daarnaast wordt bekeken of de aanvoer van de goederen via het uitwisselen van informatie gebundeld kan gebeuren. “Met dit experiment willen we zien hoe we de aflevermomenten, afleverlocaties en de organisatie van de retours kunnen optimaliseren”, zegt VIL-projectleider Jan Merckx.

Samsonite

Aan het project Intello City nemen verschillende bedrijven deel. Een daarvan is Samsonite. “Die wil het micromagazijn testen om te zien of het als alternatief voor nachtdistributie kan dienen. De winkels kunnen nu ’s nachts niet bevoorraad worden omdat er niemand is om de dozen te ontvangen. Ze kunnen wel in het micromagazijn worden gedropt, waarna ze ’s morgens met bakfietsen of stints naar de flagship store, de Inno en twee andere winkels in het Antwerpse stadscentrum gebracht worden”, voegt Merckx toe.

Ook een aantal kledingwinkels van de Kammenstraat hebben hun belangstelling voor het experiment getoond.