Unilever heeft vorig jaar zijn omzet en zijn winst zien toenemen. Het heeft dat te danken aan de prijsverhogingen die het doorvoerde. Het volume daalde.

De omzet van Unilever steeg vorig jaar met 14,5% tot 60,1 miljard euro. De verkoop steeg met 9%. Het profiteerde daarbij van prijsverhogingen (+11,3%), terwijl het volume daalde met 2,1%. Het bedrijf achter onder meer De Vegetarische Slager, Knorr, Dove en Axe slaagde er op die manier in om zijn winst te verhogen (tot 9,7 miljard euro), hoewel het aangeeft dat de marge door de hogere inflatie is afgenomen. De nettowinst steeg met een kwart tot meer dan 8 miljard euro. “Unilever heeft een jaar van sterke groei neergezet in uitdagende macro-economische omstandigheden”, zegt CEO Alan Jope. De onderliggende groei in de verkoop van 9% wordt aangedreven door een gedisciplineerde prijszetting als antwoord op de hoge kosteninflatie. De groei was breed verspreid in onze verschillende business-groepen en aangedreven door onze topmerken.” Unilever verwacht dat de onderliggende verkoop sterk zal blijven groeien in 2023, doordat de volumes opnieuw zullen stijgen. Het verwacht door kostenbesparingen ook betere marges te kunnen realiseren. Unilever verwacht ook dat de inflatie dit jaar zal toenemen, maar dat die na de zomer lager zal liggen. Daardoor zullen de volumes ook verbeteren, al is het niet duidelijk of er ook groei zal zijn.