Terwijl het gezondheidsaspect een essentieel onderdeel van onze voedingsgewoonten is geworden, vooral sinds de coronacrisis, ziet het ernaar uit dat de consument zich tegenwoordig ook meer bezighoudt met de kwaliteit van de voeding van zijn huisdieren. De merken hebben dat eveneens begrepen: het is tijd om in te spelen op deze vraag naar gezondere, maar ook ecologisch verantwoorde producten.

“De markt voor dierenvoeding daalt al twee jaar op rij in volume”, horen we bij Colruyt. Uit de laatste NielsenIQ-resultaten van eind april 2022, blijkt echter dat de omzet van de categorie met 0,31% is gestegen, net als de prijs met 2,65%, terwijl het volume is gedaald met 2,27%. Deze gegevens laten dus een lichte omzetstijging zien, en derhalve een tendens naar premium­isering. Meer specifiek rapporteert het onderzoeks­bureau een omzetstijging van 0,64% (voor een volumestijging van 4,43%) voor kattenproducten en een omzetvermindering van 0,21% (bij een volumedaling van 0,75%) voor hondenproducten. En net zoals op tal van gebieden, heeft corona daar veel mee te maken. “We zien inderdaad een mooie groei in de categorie. Tijdens de lockdowns hebben veel gezinnen een huisdier genomen of hadden ze meer tijd om te zorgen voor de huisdieren die ze al hadden. Dit heeft geleid tot een stijging van de verkoop van snacks en speelgoed, maar ook van premiumproducten om een huisdier nog meer te verwennen dan vroeger”, legt Karima Ghozzi, woordvoerster van Delhaize, uit. Een trend die ook wordt waargenomen bij Carrefour, dat stelt dat “de segmenten snacks en premiumproducten groeien”. Er zijn veel trends in de categorie dierenvoeding: duurzaamheid, premiumisering, verwennerij (door graanvrije producten of het gebruik van natuurlijke ingrediënten met veel eiwitten en/of vlees), gezondheid (door de aanschaf van biologische producten of superfoods bijvoorbeeld) en gemak zijn duidelijk de sleutelwoorden van de huidige markt.