De Nederlandse online supermarkt Picnic is gestart met een test waarbij het dak van zijn elektrisch aangedreven boodschappenwagentjes uitgerust wordt met een zonnepaneel. De opgewekte energie is onvoldoende om het hele traject af te leggen, maar wel om extra bezorgingen te doen. Op zonnige dagen kan de energie ook dienen om de ‘bestelbusjes’ beter te koelen.

In eerste instantie start de proef Picnic Solar in drie steden - Utrecht, Amersfoort en Den Haag – met één wagentje per stad. Indien de proef succesvol verloopt zal een groter deel van de vloot elektrische bestewagentjes met zonnepanelen worden uitgerust.

De ‘websuper’ Picnic gebruikt al sinds het begin kleine elektrische bestelwagens om de boodschappen tot bij de klanten te brengen. Vandaag bestaat de vloot uit 800 exemplaren. Volgens medeoprichter Frederik Nieuwenhuys, die ook het Picnic Solar-project bedacht, zorgen de  zonnepanelen voor extra energie, maar niet genoeg om de voertuigen van alle benodigde stroom te voorzien. “De batterij van een Picnic-autootje heeft 12 kWh. Op een zonnige dag brengen de zonnepanelen zo’n 3,5 kWh op. Dat betekent dat één wagentje uitgerust met een zonnepaneel op het dak tot wel 25 extra bezorgingen kan doen. Een enorme winst”, legt hij uit. De zonne-energie kan ook aangewend worden om de boodschappen optimaal gekoeld te vervoeren, uitgerekend op zonnige en warme dagen; en dus wanneer dat het meest nodig is. 

Voor deze pilot werkt Picnic samen met Wattlab uit Rotterdam, een start-up opgericht door drie winnaars van de World Solar Challenge. Dat bedrijf ontwikkelt allerlei toepassingen voor zonne-energie. Het helpt Picnic met het installeren en verder optimaliseren van de zonnepanelen.

De pilot van Picnic mag rekenen op veel belangstelling, onder meer van bpost. Veel bezorgingsbedrijven schakelen over op elektrische bestelwagens, maar ze maken zich nog steeds zorgen over de vrij beperkte actieradius. Zonnepanelen op het dak kunnen dit probleem mogelijk deels oplossen.