Peter Perquy is sinds kort de nieuwe CEO van Terre Bleue en volgt zo zijn vader op. Daarmee is hij de vierde generatie die aan het roer staat van het modehuis. Tegelijk onderging Terre Bleue met de overname van de labels Gigue en Zilton een strategische transformatie tot Duror Fashion Group. De nieuwe topman wil in de toekomst meer focussen op de uitbouw van een omnichannelstrategie en wil zijn internationale en digitale groei verderzetten.

Voor hij zijn eerste stappen in het familiebedrijf zette, werkte Peter Perquy onder andere in consulting en deed drie jaar ervaring op bij een bank. Het plan om ooit het roer bij Terre Bleue over te nemen, speelde echter al vanaf jonge leeftijd in zijn achterhoofd. “Toen ik naar de middelbare school ging, zei ik al dat ik ooit het familiebedrijf van mijn vader wilde leiden", vertelt de nieuwe CEO. "Ook toen ik ging studeren aan de KULeuven bepaalde dat vooruitzicht mijn studiekeuze. In de jaren nadien bleef de mogelijkheid sluimeren in mijn hoofd, het ene moment al wat meer dan het andere”.

Het was uiteindelijk pas in 2009 dat Peter Perquy zijn eerste stappen in het familiebedrijf zette: eerst als productmanager, daarna als commercieel directeur. Een traject dat zijn vader zo voor hem had uitgestippeld, met de bedoeling hem klaar te stomen voor de functie van CEO. Eerder dit jaar droeg Dirk Perquy de fakkel over aan zijn zoon Peter. Terre Bleue onderging op dat moment ook een strategische transformatie, met de overname van het Belgische Gigue en Zilton en de omvorming tot Duror Fashion Group. Daarmee toont het modehuis de ambitie om te groeien en blijft het tegelijk inzetten op een langetermijnstrategie. “We blijven een familiebedrijf dat zeer weloverwogen beslissingen neemt, met een strategie op zeer lange termijn”, benadrukt Peter Perquy.

Uitbouw van omnichannelstrategie

Een van de grootste toekomstige uitdagingen volgens de nieuwe CEO? Het uitbouwen van een optimale omnichannelstrategie. Een gewijzigd bestedingspatroon bij consumenten – met de opkomst van mobiel internet en smartphones wordt het consumentenbudget verdeeld over steeds meer categorieën – en de opkomst van e-commercegiganten zorgde ervoor dat formules die vroeger werkten plots niet meer levensvatbaar blijken. “Hard werken is niet meer voldoende om te overleven in het huidige retaillandschap", vervolgt Peter Perquy. "Vandaag is het ook een kwestie van de juiste dingen doen. Daarom werken we aan een perfecte mix van distributiekanalen – met de multibrandwinkels, onze eigen boetieks en de online shop als belangrijkste touchpoints - en een optimale stroom tussen die kanalen. Door consumenten overal dezelfde goede service te bieden, willen we sterke merken blijven in een geglobaliseerde retaileconomie.” 

Internationale en digitale groei verderzetten

Naast de uitbouw van een omnichannelstrategie en de integratie van de recente overnames ziet de nieuwe CEO nog een derde challenge: een aantrekkelijke werkgever zijn en blijven. “We blijven inzetten op een gezonde, aangename bedrijfscultuur. Corporate wellbeing heeft immers een impact op alles wat je doet. Voor mij zijn die drie pijlers de basis, al de rest is ambitie. Die moet je natuurlijk ook hebben als gezond bedrijf. Met Duror Fashion Group willen we blijven groeien, zowel internationaal als digitaal. De voorbije jaren hebben we onze merken daarop voorbereid, alle ruis en stoffigheid zijn weg. Nu is het een kwestie van onze stapschoenen aan te trekken en ze in de markt te zetten.”