Een retailer die zich uitspreekt naar aanleiding van een sociaal conflict bij een van zijn concurrenten? Dat gebeurt niet vaak in België, waar elke retailer zich normaal hoedt voor zo’n soort uitspraken. Maar het gaat om een bijzondere situatie, waarbij de inzet van het sociale conflict bij Delhaize veel verder gaat dan het lot van de winkelketen zelf.

Het is geen toeval dat de Belgische marktleider dit stilzwijgen doorbreekt. De prijsbijter maakt zich natuurlijk zorgen dat het binnenkort niet meer op gelijke voet kan strijden. Daarmee zet het een aloude irritatie of verbittering voort: Colruyt Group heeft het nooit echt kunnen verkroppen dat zijn meest agressieve concurrent van vandaag, Albert Heijn, in Vlaanderen met open armen werd ontvangen, terwijl zijn eigen poging om zich in 2006 in Nederland te vestigen op de vijandigheid stuitte van de Nederlandse retailers en politici. Geconfronteerd met de obstakels voor zijn plannen zag Colruyt zich genoodzaakt het bijltje erbij neer te leggen. Het contrast met de ontvangst in Vlaanderen van het 10 jaar geleden door Albert Heijn ingezette offensief, sindsdien gevolgd door Jumbo, was des te wranger. De Belgische, en in dit geval Vlaamse, politiek zou naïef en onbezorgd geweest zijn over de bescherming van lokale bedrijven en hun belangen. Iets wat Colruyt nog minder bereid is om te accepteren omdat Albert Heijn een agressieve concurrent is, die prijzen hanteert die concurrenten of leveranciers "off the record" gemakkelijk in verband brengen met dumping. Bovendien bevindt het hele logistieke apparaat van Albert Heijn zich in Nederland, waar het kan profiteren van veel gunstigere sociale voorwaarden . "Opportunistisch en slim", zeggen sommigen; "oneerlijk", zeggen anderen.