Henkel heeft een zeer goed eerste semester achter de rug. Zo goed zelfs dat het Duitse bedrijf zijn prognoses voor heel 2023 heeft verhoogd, zowel wat omzet als winst betreft.

Ondanks een moeilijk economische klimaat is Henkel erin geslaagd om zowel zijn omzet als zijn winst in de eerste helft van het jaar te verhogen. In de eerste 6 maanden van dit jaar behaalde de Duitse groep, met merken als Schwarzkopf, Bref, Fa en Pritt, een omzet van 10,9 miljard euro, een stijging van 4,9%. De bedrijfswinst (EBIT) steeg met 7,6% tot 1,25 miljard euro, met een aangepaste EBIT-marge die ook sterk steeg (+80 basispunten) tot 11,5%. Deze goede prestatie werd naar eigen zeggen mogelijk gemaakt door prijsverhogingen en diverse kostenbesparende maatregelen. "We realiseerden een zeer sterke groei in beide business units (Adhesive Technologies en Consumer Brands, n.v.d.r.). Tegelijkertijd zijn we erin geslaagd om onze resultaten aanzienlijk te verbeteren ondanks de aanhoudende tegenwind van hoge materiaal- en logistieke prijzen", reageert CEO Carsten Knobel, die ook erg tevredenheid was over de goede vooruitgang bij de uitvoering van het strategische groeiprogramma van de groep. “Dankzij de uitstekende prestaties in de eerste helft van het jaar, hebben we vertrouwen in de rest van het jaar en hebben we onze omzet- en winstverwachtingen voor het hele jaar aanzienlijk verhoogd." Henkel gaat nu uit van een autonome omzetgroei tussen 2,5 en 4,5% (voorheen 1 tot 3%), een EBIT-marge tussen 11 en 12,5% (voorheen 10 tot 12%) en een groei van de winst per aandeel tussen 5 à 20% (voorheen -10 tot +10%). Tot slot heeft Henkel ook de verkoop afgerond van zijn Russische divisie aan een consortium van lokale investeerders voor zo’n 600 miljoen euro.