UPS groeit fors in België dankzij e-commerce

UPS heeft op het industrieterrein Lummen-Zolder een nieuw sorteer- en distributiecentrum geopend. Het is na Diegem het tweede platforma van het Amerikaanse pakjesbedrijf in ons land. Hiermee verdubbelt het bijna zijn capaciteit in het land. “Dat is ook nodig, omdat – vooral onder invloed van de e-commerce – UPS vorig jaar zijn volumes in ons land met 20% verhoogde; Europees was de groei van de groep 14%”, zegt Fernando Flacon, countrymanager van UPS België en Luxemburg.

 

Hij was zeer karig over verdere informatie over het aandeel van e-commerce in de pakjesvolume van UPS in België. Wel zei hij dat de crossborder handel vandaag veel sneller groeit dan de binnenlandse. “Ons internationaal netwerk speelt hierbij in ons voordeel, alsook het feit dat wij de hele keten van ophaling tot bezorging volledig zelf beheren, wat een naadloze ‘track & trace’ mogelijk maakt”, aldus Falcon.

 

In zoveel woorden zei hij het niet, maar door de forse groei van crossborder e-commerce geeft dat wereldwijd netwerk UPS een competitief voordeel tegenover bpost en PostNL, die nationaal zeer sterk staan, maar internationaal met partners moeten werken.

 

In Lummen kunnen 5.000 pakjes per uur verwerkt worden. In Diegem is de capaciteit 6.000 pakjes per uur. Het distributiecentrum bedient vooral het oosten en een deel van het zuiden van het land, zowel aan de import als aan de exportzijde. Daarbij speelt de ligging van Lummen een grote rol, op de kruising van de snelwegen E313 en E314 en op korte afstand van Keulen, de luchtvrachthub van UPS in Europa.

 

 

Auteur: 

philippe.vandooren

categorie: 

ISM - Side - NL

Laatste productlanceringen