De koerswijziging die Beate Uhse eind vorig jaar heeft doorgevoerd, heeft nog geen positieve resultaten opgeleverd. In tegendeel: niet alleen de totale omzet is blijven dalen, maar ook die van de e-commerce. Dat terwijl het herstelplan van de erotiekketen juist mikt op de digitale klant.

Het beursgenoteerde Beate Uhse, Duitslands grootste erotiekbedrijf en het moederhuis van het Nederlands-Belgisch bedrijf Pabo, heeft zopas de cijfers voor het eerste halfjaar bekend gemaakt. De omzet is met liefst met 20% of 13 miljoen euro tot 52,3 miljoen euro. Het operationele verlies kon licht verbeterd worden, tot -2,2 miljoen.

Ook de omzet van de e-commerce activiteiten van de groep evolueerde negatief. De daling in het eerste half jaar bedroeg 18%, tot 24 miljoen euro. Dat is 5 miljoen minder dan in de eerste helft van 2015. Er werd wel een lichte operationele winst van 750.000 euro geboekt.

 

Plan (voorlopig) mislukt

Dit betekent dat het relanceplan van de groep, die eind 2015 werd aangekondigd, voorlopig geen resultaten oplevert. Toen werd beslist om het aantal fysieke winkels te verminderen (16 van de 78 winkels werden gesloten, waarvan de meeste in Nederland), werd de catalogus afgeschaft en werd volop ingezet op e-commerce. Ondanks de beslissing om de digitale handel te bevorderen, werd ook in de logistiek gesnoeid, om de kosten te verminderen.

Voor de tweede helft van 2016 verwacht de erotiekgroep een lichte verbetering van de resultaten. Toch wordt de prognose voor dit jaar naar beneden toe lichtjes herzien. De totale omzet voor heel 2016 wordt geschat op 105 à 110 miljoen euro. Er zal een klein verlies of een lichte winst (van maximum 2 miljoen euro) vooropgesteld.

Hoewel de koerswijziging nog geen vruchten afwerpt, zijn er toch positieve signalen. Zo zouden zowel het aantal artikels per klant als de waarde ervan terug aan het stijgen zijn.