Paulo Andrez, de nieuwe eigenaar van speelgoedwinkel Intertoys, wil het bedrijf nieuw leven inblazen door te focussen op e-commerce en meer beleving. Zo moeten escaperooms in de winkel en het verhuren van spullen voor kinderfeestjes meer klanten opleveren. Dat meldt NOS.

"We denken dat we met innovatie en de samenwerking met onze andere winkels uit de groep Intertoys tot een groot succes kunnen maken", vertelt de Portugese topman Paulo Andrez in een interview met NOS. Hoe wil hij dat realiseren? Via een grotere focus op e-commerce en meer beleving.

Intertoys wil de kritiek dat ze de e-commerce boot gemist hebben aanpakken en gaat daarom sterk inzetten op onlineverkopen. Volgens Andrez is het traditionele businessmodel van de speelgoedwinkel die zo veel mogelijk probeert te verkopen tijdens de koopjesmaanden achterhaald. "Via e-commerce kunnen we leveren vanuit de winkels zelf, maar ook rechtstreeks vanuit de centrale magazijnen", klinkt het bij Paulo Andrez.

Ook beleving krijgt een prominente plaats in de business van de groep. Voortaan moeten klanten voor kinderfeestjes bijvoorbeeld zaken kunnen huren. Kinderen moeten in de winkel ook plezier kunnen hebben, daarom komen er in de grote filialen escaperooms. Tot slot maken 3D printers die ter plekke poppen printen deel uit van het innovatieplan.

"We zijn uitgegroeid tot de nummer één speelgoedverkoper in Europa"

Vorige week nam het Portugese Green Swan Intertoys over nadat ze het faillissement hadden aangevraagd. "Door deze aankoop zijn we de nummer één speelgoedverkoper op het Europese vasteland", zegt topman Paulo Andrez. Op die manier heeft Green Swan zo’n 120 van de 286 winkels van de ondergang gered en 1000 à 1500 jobs gespaard. Al moeten 91 Intertoys-filialen wel hun deuren sluiten en wordt er over het lot van de 70 andere winkels nog volop onderhandeld. Het Portugese bedrijf kocht sinds vorig jaar honderden winkels in Portugal, Spanje, Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland, maar ook in ons land.

Erwin Vandenbosch