Decathlon is gestart met een vrij radicaal proefproject: de Franse sportketen heeft bij wijze van test een winkel geopend waar de klant de gekochte spullen niet onmiddellijk mag meenemen. Zo kan de winkel werken zonder enige stock en goedkoper werken. De producten worden er dan ook goedkoper aangeboden.

Het nieuwe winkelconcept wordt sinds vorige zaterdag getest nabij Englos, nabij Rijsel. Het is eigenlijk een fysieke versie van de webshop van de Franse sportartikelenketen. Op een veel kleinere oppervlakte dan een traditionele Decathlon-winkel – amper 1.200 m² - wordt het meest gangbare assortiment van zijn ‘echte’ winkels tentoongesteld, met name 22.500 referenties.

Meer dan een winkel, is het dus een showroom. De bedoeling is dat de klant het product kan zien, voelen en ervaren, wat hij in de webshop niet kan. Voor de rest functioneert de fysieke winkel op dezelfde manier als de webwinkel van Decathlon.

Om zijn aankopen te kunnen doen, moet de klant een app, de Decathlon Scan, vanuit de Android of Apple store downloaden en op zijn smartphone installeren. Heeft hij geen smartphone, dan kan hij een apparaat in de winkel lenen. Aan de hand van QR-codes die naast de artikelen staan, plaatst hij zijn bestellingen in zijn virtuele winkelkar. Aan de kassa wordt de winkelkar afgelezen en gebeurt de betaling in cash of per bankkaart.

Geen stock

Het grote verschil met een traditionele winkel, is dat de klant zijn gekocht producten niet kan meenemen. In de winkel is er immers helemaal geen stock.

De levering gebeurt binnen de 48 à 72 uur, aan huis of een ander adres, net als met een internet-bestelling. Ook kan de klant het product in de winkel in Englos afhalen. In dat geval kan dat al de dag zelf als hij voor 11 uur heeft besteld en betaald. Anders is het ’s anderendaags.

 

Goedkoper

In een traditionele winkel moeten de goederen die per vrachtwagen aangevoerd worden, door het personeel gelost worden en in de rekken geplaatst worden (of in een ruimte voor tussenstockage). Dit neemt ongeveer 50% van hun tijd in beslag. In Englos kan er met minder personeel gewerkt worden. Dat kan zich nu volledig toeleggen op verkoop en raadgeving.

Hierdoor zijn de logistieke kosten veel geringer, zodat in de winkel van Englos de producten 10% goedkoper worden aangeboden. Volgens Decathlon moet dit de frustratie van de klant, die met lege handen de winkel moet verlaten, compenseren.

Volgens Decathlon – die vorig jaar een click&collect-dienst heeft opgezet in zijn 282 winkels in Frankrijk – is dit experiment een logisch vervolg in zijn omnichannel-strategie. Of het nieuwe concept ook elders wordt uitgerold, zal afhangen van de resultaten van de proef in Englos.