De speelgoedafdeling van de Nederlandse Blokker Holding gaat de winkelketens Intertoys, Bart Smit en Toys XL samenvoegen onder de merknaam Intertoys. Blokker kiest ervoor om verder te gaan met één speelgoedketen, die sterk moet staan in omnichannel.

Nadat de hoofdkantoren van Bart Smit en Intertoys de afgelopen weken samengevoegd werden, kondigt Blokker nu aan dat het de krachten van zijn speelgoedketens nog verder gaat bundelen. De merknamen Bart Smit, ook in België actief, en Toys XL zullen hierdoor verdwijnen. 

Bundeling van sterke merken 

“De volledige focus op één winkelformule stelt onze organisatie in staat de service, het on- en offline assortiment en de winkelbeleving verder te verbeteren. Zo verwachten wij met nieuwe en verrassende innovaties te komen die de formule favoriet en relevant houden voor de klant van de toekomst. De bundeling van de sterke merken Intertoys en Bart Smit, met hun goedlopende webshops en online bestelkiosken in iedere winkel, en de populaire megastores van Toys XL, biedt ons een kansrijk vertrekpunt om klanten te blijven boeien. Deze samenvoeging is daarmee een eerste stap van Intertoys om dé omnichannel speelgoedformule van de toekomst te worden”, zegt Steven van Nieuwenhuijzen, Concerndirecteur Speelgoed Blokker Holding.

Hoewel Bart Smit en Toys XL zeer bekende merken zijn in Nederland, werd voor de overkoepelende merknaam Intertoys gekozen omdat die keten in Nederland meer winkels heeft en een sterk netwerk van franchisers kent.

Omschakeling in 2017

De winkels van Bart Smit worden gefaseerd omgebouwd in het eerste kwartaal van 2017. Eind 2017 zijn ook alle winkels van Toys XL omgebouwd en schakelt de speelgoedketen over op één webshop: intertoys.nl. Tot eind maart 2017 blijven Bart Smit, Intertoys en Toys XL als aparte winkelketens de klant bedienen.

Hoofdkantoor

Ook op het samengevoegde hoofdkantoor zal er heel wat veranderen. “De activiteiten en processen op het hoofdkantoor worden substantieel anders ingericht en georganiseerd. De grootste verandering hierin is een sterkere aansturing vanuit marketing en formule, de invoering van category management, meer focus op omnichannel en online verkoop”, klinkt het.

De hernieuwde werkwijze heeft tot gevolg dat diverse functies op het hoofdkantoor zullen verdwijnen, maar dat er ook nieuwe functies bijkomen. Blokker zal proberen werknemers waar mogelijk te herplaatsen binnen het bedrijf.