Ondanks een ongunstig klimaat boekte de Spaanse confectiereus Inditex (Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti...) een recordwinst van €2,5 miljard, een stijging van 40,1%, in de eerste helft van het boekjaar dat eindigde op 31 juli.

"De lente/zomercollecties werden zeer goed ontvangen door onze klanten. De omzet steeg in de eerste helft van 2022 met 13,5% tot €16,9 miljard, wat een zeer bevredigende ontwikkeling laat zien, zowel in de winkels als online", aldus Inditex in een verklaring die woensdag werd gepubliceerd. Tegen constante wisselkoersen steeg de omzet zelfs met 16,6%, aldus de Spaanse groep, die er ook aan toevoegde dat de omzet "positief" was in alle geografische gebieden en voor alle concepten. Zara (en Zara Home) zagen hun halfjaaromzet met 13,1% stijgen, Pull&Bear met 11,4%, Massimo Dutti met 16,8%, Bershka met 12,3%, Stradivarius met 17,7% en Oysho met 18,3%. Op 31 juli was Inditex actief in 213 markten en had het wereldwijd 5.745 winkels. In een jaar tijd heeft de groep dus het aantal winkels met 625 verminderd, in lijn met haar strategie om zich te concentreren op grote verkooppunten in prestigieuze winkelstraten.

Nettowinst stijgt meer dan 40% 

Dankzij deze solide prestaties kon Inditex een stijging van 15,7% in EBITDA noteren, die nu €4,7 miljard bedraagt. De nettowinst van de modegigant steeg met 40,1% tot €2,5 miljard. Dit is niets minder dan de beste start van een jaar ooit door 's werelds grootste retailer in confectiekleding, ondanks een over het algemeen ongunstige context (vertragende groei, stijgende kosten, terugtrekking uit Rusland, etc.), waardoor het zijn voorsprong op zijn naaste rivalen H&M en Uniqlo kon vergroten. "De resultaten van de eerste helft van 2023 tonen aan dat het talent van onze teams de prestatieverbeteringen van ons bedrijfsmodel blijft consolideren", aldus de CEO van de Groep, Óscar García Maceiras.

Een sterke start van de tweede helft

Voor de rest van het jaar staan de voortekenen ook op groen. "De herfst-wintercollecties zijn zeer goed ontvangen door onze klanten. De verkoop in winkels en online tegen constante wisselkoersen tussen 1 augustus en 11 september 2023 steeg met 14% ten opzichte van dezelfde periode in 2022", aldus Inditex, dat nog steeds sterke groeimogelijkheden ziet. "Onze belangrijkste prioriteiten zijn het voortdurend verbeteren van de modepropositie, het verbeteren van de klantervaring, meer nadruk leggen op duurzaamheid en het behouden van het talent en de inzet van ons personeelsbestand. Het stellen van prioriteiten op deze gebieden zal zorgen voor groei op de lange termijn. Om ons bedrijfsmodel naar een hoger niveau te tillen en onze differentiatie verder te vergroten, ontwikkelen we voor de komende jaren een aantal initiatieven op alle belangrijke gebieden."