De sluiting van modewinkels door de coronacrisis heeft de sector al 1,2 miljard euro gekost. Zo blijkt uit berekeningen van handelsfederatie Comeos. 

Comeos trekt aan de alarmbel: modewinkels in België verkeren in grote moeilijkheden, wat de recente herstructurering bij de FNG groep verklaart. Sinds het begin van de lockdown hebben de modewinkels al 1,2 miljard euro misgelopen. Dat blijkt uit cijfers afkomstig van Comeos-leden, waaronder H&M, Zara, C&A, Zeb en Footlocker. Volgens de federatie daalde de omzet in maart met 63% procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, ofwel zo’n 373 miljoen euro. In april ging het zelfs nog slechter: de daling bedroeg 90%, ofwel zo’n 591 miljoen euro. In mei was er daarentegen een licht herstel merkbaar, met de heropening van de winkels op 11 mei. Al lag de omzet nog steeds 35% lager, ofwel zo’n 241 miljoen euro. “Als we een balans maken van de eerste vijf maanden van dit jaar, zitten we bijna 40 procent lager dan dezelfde periode vorig jaar”, stelt Dominique Michel, afgevaardigd bestuurder van Comeos. “De handelaars doen nu wat ze kunnen maar dat is niet meer recht te trekken dit jaar.”

Vlaanderen herstelt beter

Hoewel de verliezen in de drie gewesten tijdens de eerste twee maanden van de lockdown ongeveer gelijk waren, lijkt Vlaanderen zich in mei beter te herstellen. In het noorden van het land bedroeg de omzetdaling in mei 38%, tegenover 40% in Wallonië en 50% in Brussel. 

Comeos vraagt dan ook om de tijdelijke werkloosheid wegens corona-overmacht tot eind dit jaar te verlengen (de tijdelijke werkloosheidsmaatregel eindigt normaal gesproken eind juni). Daarnaast vraagt de handelsfederatie om de vrijetijdscheque van 300 euro, die gebruikt kan worden voor restaurants of culturele activiteiten, ook uit te breiden naar kledingwinkels.