Metro Group, het Duitse retailconcern boven Metro, Makro, Media Markt en Galleria Kaufhof, zag zijn omzet in het laatste kwartaal met 2,2% achteruitgaan. De verkoop van de Oost-Europese Real-winkels, en de situatie van Metro/Makro in België en Nederland weegt op de resultaten van de retailgroep.

De omzet in Q1 2015/15 bedroeg 18,3 miljard euro, een daling 2,2% ten opzichte van de 18,7 miljard in dezelfde periode vorig jaar. De omzetdaling is voor een groot deel te wijten aan de verkoop van de Real-winkels in Oost-Europa. Zonder het effect van die verkoop en exclusief wisselkoerseffecten, groeide Metro Group immers 2,1% (vergelijkbare basis). De goede kerstperiode heeft bijgedragen aan die groei, klinkt het. “Ondanks de aanhoudende moeilijke financiële situatie, zijn we er bij de start van het nieuwe financiële jaar in geslaagd de groei op vergelijkbare basis vast te houden”, zegt bestuurder Olaf Koch in een persbericht.

Metro/Makro: -3,6%

Op vergelijkbare basis groeit ook Metro Cash & Carry, de divisie waaronder de winkelketens Metro en Makro vallen, met 1,4%. Vooral in Azië, Oost-Europa en Rusland groeide de vergelijkbare omzet sterk. De extreem zwakke roebel weegt echter op die goede resultaten. Bovendien ging het Metro/Makro in West-Europa minder goed voor de markt: in thuismarkt Duitsland daalde de vergelijkbare omzet en in België werd een herstructurering aangekondigd, wat de verkoopcijfers naar beneden haalde. Globaal daalde de omzet van de divisie Metro Cash & Carry met 3,6% tot 8,2 miljard euro. 

Media Markt: +4,1%

Media-Saturn, de divisie die met Media Markt ook in België actief is, groeide wel ondubbelzinnig in Q1. De omzet steeg van 6,6 miljard tot 6,9 miljard euro: een groei van 4,1%, waaraan “alle regio’s aan hebben bijgedragen”.