De Deense keten voor slapen en wonen Jysk heeft op 22 november zijn grootste winkel van België geopend in Schoten. Daar zet het nog meer in op inspiratie. “Dit moet de grootste omzetwinkel van Jysk in de Benelux worden”, aldus country director, Frank Christant. Daarnaast opende het er ook zijn nieuwe Belgische hoofdkantoor.

Woonketen Jysk, die sinds 2017 aanwezig is op de Belgische markt, heeft zopas de deuren geopend van zijn grootste winkel in ons land. Die is te vinden aan de Bredabaan in Schoten, waar de keten zijn oude pand - tevens de eerste winkel van België - inruilde voor een vestiging die dubbel zo groot is. Het nieuwe pand heeft namelijk een oppervlakte van zo’n 2.000 m2, waarvan zo’n 1.300 m2 verkoopoppervlakte. “Meer plaats dus om klanten inspiratie te bieden”, aldus country director Frank Christant van Jysk in België, Frankrijk en Nederland. “Zo hebben we in deze winkel bijvoorbeeld 6 inspiratieruimtes met de hoogtepunten uit de collectie in plaats van 3 in onze andere winkels.” En dat is niet alles: de nieuwe winkel, die is uitgerust volgens het nieuwste Scandinavische concept, heeft een heel andere look & feel dan het oude pand in schoten. Bovendien werden hier alle productcategorieën gegroepeerd en wordt er ook meer aandacht geschonken aan productpresentatie. “Op de koppen van onze rayons worden onze producten leuk uitgestald in een bepaalde setting om niet alleen meer sfeer te creëren, maar klanten ook meer inspiratie te bieden”, vervolgt hij.

Jysk Schoten

Ook de hoeken van de rayons worden voorzien van een leukere aankleding om klanten meer inspiratie te bieden.

©

Jysk

Naast de vele inspiratieruimtes is er ook een toonzaal voor matrassen - groter dan in de andere Jysk-winkels - voorzien in het midden van de winkel. “We zijn ooit begonnen als matrassenverkoper en zijn uiteindelijk uitgegroeid tot een volwaardige slaap- en woonwinkel. Met deze toonzaal willen we onze roots eer aandoen. In elke winkel van Jysk is er trouwens een slaapexpert aanwezig die klanten helpt om de perfecte matras te vinden”, aldus Christant.

Jysk Schoten
©

Jysk Schoten

De winkel in Schoten biedt in totaal zo’n 3.000 referenties aan. "Je vindt hier alles wat je in een andere Jysk-winkel vindt, alleen dan op een veel grotere oppervlakte”, vervolgt hij. "Deze opening is ook een belangrijke mijlpaal voor Jysk, aangezien al onze Belgische winkels nu zijn omgebouwd volgens het nieuwste concept. Zo hebben al onze Belgische winkels voortaan een stijlvolle houtlook vloer, sfeervolle verlichting en wordt het assortiment aantrekkelijker gepresenteerd. Dit concept willen we trouwens voor eind 2024 wereldwijd uitrollen." Leuk weetje: het Belgische assortiment bevat veel meer decoratiespullen dan in onze buurlanden. "De omzet die we uit decoratie halen ligt in België twee keer zo hoog dan in Frankrijk of Nederland. Dat komt omdat Belgische consumenten meer houden van gezelligheid en bovendien minder kopen op prijs, maar vooral kijken naar wat ze mooi en leuk vinden. Als de prijs dan mee zit, kopen ze het. Dat is een belangrijk mentaliteitsverschil met de Fransen en Nederlanders die eerder op prijs kopen." 

In de nieuwe vestiging wordt ook meer aandacht besteed aan duurzaamheid. Dat vertaalt zich niet alleen in het gebruik van duurzamere materialen, maar ook in kleine aanpassingen van productverpakkingen. "De verpakking van onze kussens had in het verleden bijvoorbeeld een plastic handvat. Dat hebben we vervangen door een kartonnen handgreep, waardoor we wereldwijd maar liefst 5 miljoen plastic handvaten uitsparen!", stelt Christant. "De kussens zijn één voorbeeld van de duurzaamheidsaanpassingen die we gedaan hebben. Maar er zijn er nog een heleboel. Het probleem dat wij hebben is dat we heel veel inzetten op duurzaamheid, alleen communiceren we daar veel minder over dan onze concurrenten. Dus dat kunnen we in de toekomst zeker nog verbeteren."

Tot slot is de flagshipstore voorzien van een ondergrondse parking met 50 parkeerplaatsen en is er in de winkel ook een toegang voorzien naar de naburige winkel van SofaCompany, het zusterbedrijf van Jysk dat eveneens deel uitmaakt van de Lars Larsen Group.

“We willen minimaal 125 winkels in België”

Net als andere ketens blijft Jysk niet gespaard van de crisis. Toch wist het bedrijf zijn omzet in België met 12,3% te laten groeien tot 88,6 miljoen euro. "Dat we konden groeien heeft te maken met het feit dat we een familiebedrijf zijn: wij richten ons op de lange termijn. Daardoor hebben we besloten om onze prijzen bijna niet te verhogen en te leven met lagere marges. Want als je je prijzen extreem de hoogte in jaagt, verlies je enkel klanten. We hebben geïnvesteerd in blijvend lage prijzen en willen mensen op lange termijn aan ons binnen", verklaart de country director, die benadrukt dat het bedrijf in de toekomst nog meer wil groeien, onder andere door meer winkels te openen. "Op termijn willen we minimaal 125 winkels hebben in België, verspreid over het hele land. Daarbij willen we onder andere meer focussen op Brussel, waar we nog te weinig winkels hebben. Momenteel hebben we al 57 Belgische winkels, dus we moeten nog een tandje bijsteken, maar ik heb er alle vertrouwen in”, vervolgt hij.

Hoewel de slaap- en woonwinkel zich onder meer wil richten op Brussel, is de keten niet van plan om winkels in de stad te openen. “We hebben in het verleden stadswinkels getest, maar we zagen dat het concept niet aansloeg. We hadden er te weinig vierkante meters om ons assortiment aan te bieden en het was ook minder praktisch omdat klanten grote spullen niet gemakkelijk konden meenemen, aangezien er in de stad nu eenmaal minder parkeerplaatsen zijn. Dus kochten mensen er enkel decoratie.” In de toekomst wil de keten dan ook volop inzetten op baanwinkels. Concreet heeft de keten al plannen om volgend boekjaar onder meer nieuwe winkels te openen in Aalst, Pelt, Lessines en Saint-Georges-sur-Meuse. Een jaar later volgen onder meer nieuwe winkels in Diest, Rijkevorsel, Bastogne, Lokeren, Sint-Truiden en Dinant. Of dat ook met grotere winkelconcepten zal zijn, zoals in Schoten? “Dat zal afhangen van de mogelijkheden die zich aandienen en de situatie. Normaal huren wij panden tussen 1.250 à 1.300 m2, waarbij je 900 à 950 m2 verkoopoppervlakte hebt. Maar als we zien dat de locatie subliem is of de winkel echt goed draait, dan willen we graag grotere panden zoals hier. Maar het is niet zo dat we overal een XL-winkel moeten hebben. Het is trouwens niet altijd even simpel om grote panden te pakken te krijgen. Hier deed zich de mogelijkheid voor en was er nog voldoende plaats om er ook ons nieuwe hoofdkantoor te vestigen, dus hebben we die kans met beide handen gegrepen. Maar dat zal zeker niet overal het geval zijn", besluit Frank Christant. 

Hoofdkantoor

Door de snelle groei van Jysk in België had het bedrijf ook behoefte aan een nieuw hoofdkantoor. Dat is neergestreken naast de nieuwe flagshipstore in Schoten.  "We zijn echt toe aan een volgende stap. Op onze nieuwe locatie hebben we meer werkplekken, vergaderruimtes en een betere connectie met de winkel. We trekken bovendien ons Scandinavisch DNA volledig door in een lichtrijk en ruim kantoor, waar ook ruimte is voor informele gesprekken en gezelligheid", aldus HR Manager Lana Mannaerts. In totaal telt Jysk al bijna 700 medewerkers in België, waarvan zo'n dertig op het kantoor en twintig in de winkel in Schoten.