Eén jaar nadat ijspralineproducent Glacio het noodlijdende IJsboerke overnam, wordt een opgefriste versie van het roomijsmerk voorgesteld. IJsboerke “versie 2.0” kreeg een nieuw logo, tal van innovaties, en trekt voluit de Belgische kaart.

 

Logo

 “Vorig jaar heb ik gezegd dat we het merk IJsboerke moesten afstoffen, maar dat had ik eigenlijk niet mogen doen. We willen het eerder opfrissen”, zei CEO Peter Janssen tijdens de persvoorstelling. Daarvoor pakt IJsboerke uit met een nieuw logo en huisstijl, die niet helemaal breekt met het vorige (dat nog uit de jaren ’80 stamde) maar het wel een update geeft. “Er staan geen ijsbergen meer op, want dat hebben we niet in België. En de ijsboer krijgt een belangrijkere rol. Hij is bezig, en dat straalt dynamiek uit. Tegelijkertijd is het een ode aan al onze werknemers, en aan Staf, de oprichter”, vertelt Janssen.

Om het merk te laten leven, wil IJsboerke meer inzetten op social media en op evenementen zoals Vlaanderen Muziekland. Ook door wielerploeg Lotto-Belisol te sponsoren wil het merk de aandacht trekken. IJsboerke zal daarvoor ook acties in de retail rond de wielersport organiseren.

 

Innovaties

Ook het assortiment zelf wordt onder handen genomen. Peter Janssen, CEO van IJsboerke vertelt: “Onze mensen zitten niet stil: het IJsboerke-assortiment in het retailsegment werd volledig in een nieuw jasje gestoken en uitgebreid met 12 nieuwe innovaties. Bovendien lanceren we als kers op de taart eerstdaags in de supermarkt vier 200 ml-cups met verrassende smaken, de kleine versie van onze bekende 2,5L en 1L ijsdozen. In het Food Service Segment lanceren we 17 nieuwe producten. Met Raffas, onze kleine knapperige ijssnacks, lanceerden we eerder dit jaar het eerste Glacio-product onder de IJsboerke-vlag dat wordt verkocht in de Belgische retail.

Partnerships

Ook IJsboerke 2.0 zet verder in op partnerships. Die met Studio 100 wordt uitgebreid, met nu ook Plop- en K3-ijsjes. Vanaf april lanceert IJsboerke een eerste referentie in samenwerking met VRT: een ijsje rond het televisie-figuurtje Kaatje. “We geloven sterk in Belgische partnerships. Op deze manier blijft de koopkracht in België behouden. We zijn momenteel in gesprek met verschillende Belgische partners en zijn nu in een testfase voor de ontwikkeling van alweer nieuwe producten”, zegt Janssen.

Groei

“In 2014 zullen we meer dan 40 miljoen liter ijs produceren. We verwachten voor 2014 voor de hele Glacio Group dan ook een omzetstijging van meer dan 20% (van 70 MIO euro naar 90 MIO euro). En tegen eind 2014 wordt een uitbreiding van de tewerkstelling verwacht naar 500 medewerkers”, aldus CFO Werner Van Springel. Op dit moment zijn er 425 mensen in dienst bij Glacio en IJsboerke.