De genomineerden voor de Salesforce Sustainable Retailer en Salesforce Newcomer Retail Award voor het jaar 2021 – 2022 zijn gekend. Dit najaar worden de winnaars bekendgemaakt na beoordeling van een professionele jury en de stem van het publiek. Onder meer Colruyt, Lush en Ekoplaza maken kans om in de prijzen te vallen.

De kanshebbers voor beide awards zijn bekend. Voor de nominatie van de sustainability award wordt gekeken naar de manier waarop duurzaamheid is geïntegreerd in het doen en laten van het bedrijf, zowel naar de klanten als de leveranciers toe. Een ander beoordelingscriterium is hoe het concept duurzaamheid aan bod komt in de strategie van het bedrijf en in de bedrijfsvoering. Die selectiecriteria speelden mee in de beoordeling van de professionele jury, bestaande uit bekende namen binnen de retailwereld zoals manager van Too Good to Go Franco Prontera en sustainability & CSR manager van IKEA Caroline Gastaud, maar ook retail analyst van Gondola Martijn Martens zetelt in de jury. Voor deze award komen potentiële kanshebbers Colruyt, Kazidomi en Lush in aanmerking. De geïntroduceerde Eco-score staat op verschillende producten van het huismerk van Colruyt (Boni) en geeft zo milieu-informatie over het product. Kazidomi is dan weer koploper op het gebied van duurzaamheid binnen de e-commerce en biedt allerlei gezonde producten aan op de website. Lush daarentegen focust niet zozeer op e-tail, maar legt de nadruk vooral op verpakkingsvrije producten. Op 9 december wordt de winnaar voorgesteld tijdens de Gondola Gala Night.

Beste Belgische nieuwkomers

De beste nieuwkomers op de Belgische markt die in aanmerking komen om met de Salesforce Newcomer Retail Award te gaan lopen, zijn Ekoplaza, Polestar en The Guest. Een belangrijke voorwaarde waar de genomineerden aan moeten voldoen, is dat ze niet langer dan drie jaar actief zijn op de Belgische markt. Daarna bekijkt de jury welke bedrijven hoog scoren op vernieuwing, schaalbaarheid en originaliteit en op basis daarvan worden de genomineerden geselecteerd. Het Nederlandse Ekoplaza maakt zijn debuut op de bio voedingsmarkt en The Guest scoort met pop-up stores in Knokke. Deze zomer wordt het concept doorgetrokken naar Antwerpen en de jury is benieuwd of het ook in deze stad een succes wordt. Een laatste kanshebber op de award is autofabrikant Polestar. De verschillende spaces die worden gebruikt als testlocatie trokken de aandacht van de jury. Op 7 oktober raakt de winnaar bekend na de presentatie van een videopitch door de genomineerden zelf.