Het winterrapport dat GfK jaarlijks wijdt aan de perceptie van de retailketens in België is verschenen. De evolutie van de waarderingsscores op korte termijn is over het algemeen stabiel. Op sommige criteria, zoals de versafdeling, het assortiment en de vriendelijkheid, kunnen we zelfs van vooruitgang spreken.

De consument over het algemeen tevreden!

Het eerste nieuws is alvast uitstekend: de scores die het consumentenpanel doorgeeft aan GfK blijven maar stijgen. De burger mag dan al vinden dat alles vroeger beter was, de consument is steeds meer tevreden over de foodretailers waar hij over de vloer komt. Het beste bewijs hiervan wordt geleverd door onderstaande tabel, die de gemiddelde scores van december vergelijkt met die van 10 jaar geleden.

  Winter Report 2008  

  Winter Report 2017  

Gemiddelde globale score   

  7,87

  8,16

Voordeel

  7,62

  7,92

Uitstraling

  7,90

  8,20

Vriendelijkheid

  8,24

  8,50

Een stabiel gemiddelde met zelfs lichte vooruitgang

Laat ons ons overzicht beginnen met de score toegekend aan de ‘gemiddelde retailer’, het algemene resultaat dus van alle formats en ketens samen. Die vormt een soort van benchmark waar de scores van de verschillende formats aan gekoppeld kunnen worden, zodat we kunnen vaststellen of die het gemiddelde van de 7 criteria overstijgen of eronder blijven. De scores zijn stabiel wat dit globaal gemiddelde betreft, en stijgen zelfs op drie van de zeven criteria.

 'Gemiddelde retailer'

  Score GfK Winter 2017  

  Index  

VOORDEEL

  7,92

  100

Aantrekkelijke aanbiedingen

  7,98

  100

Prijzen

  7,86

  100

UITSTRALING

  8,20

  100

Nette winkel

  8,17

  100

Versafdeling

  8,19

  101

Breed assortiment

  8,11

  101

Kwaliteit

  8,31

  100

VRIENDELIJKHEID van het personeel  

  8,50

  101

TOTALE SCORE

  8,16

  100

 

Beoordelingscriteria:

Ter herinnering, elk jaar worden zo’n 5.000 Belgische gezinnen aan de tand gevoeld over hun perceptie van de foodretailketens. Die beoordeling is gebaseerd op 7 criteria, die kunnen worden onderverdeeld in 3 grote groepen: VOORDEEL (aantrekkelijke aanbiedingen, prijzen), UITSTRALING (nette winkel, versafdeling, breed assortiment, kwaliteit) en VRIENDELIJKHEID VAN HET PERSONEEL. Elk van deze 7 criteria weegt evenveel door in de berekening van de algemene score die toegekend wordt aan een retailer. De evolutie van elke score wordt berekend in verhouding tot deze van het vorige winterrapport (Winter 2016,) dat de index 100 meekreeg. Een score boven de 100 betekent dus dat er vooruitgang werd geboekt, minder dan 100 betekent dat er lager werd gescoord dan vorig jaar.