Sinds november 2016 test diepvriesvoedingsproducent Picard in Frankrijk een nieuw restauratieconcept: in sommige verkooppunten wordt een aparte ruimte geïnstalleerd, waar men ook kan eten. Bedoeling is een twintigtal plekken te creëren waar gewinkeld en gegeten kan worden. Het concept zou de grens kunnen oversteken, en wel sneller dan verwacht in België uitgerold worden.

Eten in de winkels van Picard? Het kan, zo kwam de redactie ter ore naar aanleiding van de voorstelling van de eindejaarsproducten van de diepvriesvoedingfabrikant. Picard België heeft de bedoeling eetruimtes te voorzien in enkele verkooppunten. “De volgende winkel van Picard die zou moeten openen in het zuiden van Brussel, in Waals-Brabant, zou er één moeten hebben. Die moet op dezelfde leest geschoeid zijn als die in Frankrijk”, vertelt Elsa Dupuy, directeur van Picard België en Luxemburg. Ze voorziet ook de mogelijkheid om het concept toe te passen in één of twee Brusselse winkels. “Maar dat vraagt aanpassingen en dus ook tijd.” Wat er ook van zij: als het concept niet dit jaar zijn intrede doet in België, dan zal dat heel waarschijnlijk volgend jaar het geval zijn.

Hoe ziet het concept dat Retail en Horeca mixt er precies uit?

Het gaat om een concept dat aangepast is aan een stedelijke omgeving en zeker niet past in een landelijke omgeving of in de periferie. Het doel is de klanten een moment van ontspanning aan te bieden op het moment van het ontbijt of het diner. “Het gaat inderdaad om een concept dat heel goed past in een stad. In de Parijse verkooppunten waar het ingevoerd wordt, ontvangen we zowel mensen die even pauzeren op het werk en iets willen eten als mensen uit de buurt die van hun koffie komen nippen”, aldus Elsa Dupuy. Hoewel één van de winkels in Parijs onderzoek geeft aan een terras voor 30 personen is het doel niet dat de klant lang moet wachten op zijn bestelling.

Concreet zien de concepten in Frankrijk er als volgt uit: aan de ingang van het verkooppunt vindt de klant een gezellige ruimte in houttinten waar – naar gelang de winkel – meer dan 100 producten ter plaatse te consumeren zijn: individuele bereide maaltijden, desserts, fruitsalades, maar ook gebak en warme dranken. De aangeboden schotels verschillen van dag tot dag en een tiental microgolfovens laten toe om de maaltijden te heropwarmen als het nodig is.

“Om tegelijk de nieuwe service en het DNA van Picard tot uiting te brengen, hebben we gewerkt rond het concept Keuken van de Fijnproevers: een plek van meesterschap, soberheid, warmte, smaak, maar ook eenvoudig en aansluitend op het merk. De nieuwe ruimte associeert gezellig samenzijn, professionalisme en grootstedelijkheid: witte keramiektegels versterkt met zwarte metalen boxen, die toelaten de POS media en een deel van het aanbod samen te etaleren”, legt Intangibles Assets Design, het agentschap dat achter het nieuwe concept schuilgaat, uit.

Een ander project? Wijn!

Nog een project dat Picard België aan het onderzoeken is, is het ontwikkelen van een wijnaanbod. Sinds vorig jaar heeft de keten al een beperkt aanbod in het middengamma en hoge gamma bij onze zuiderburen. Eerst waren enkele winkels in Parijs aan de bod, daarna werden de wijnen overal in Frankrijk aangeboden. In België wordt er voorlopig officieel nog niets gecommuniceerd over het eventueel aanbieden van wijnen in de winkels van Picard. De klanten zullen dus nog even geduld moeten oefenen, als het aanbod bij ons in de winkels komt.