Vanaf vandaag kunnen Gentenaars hun boodschappen online bestellen bij Lidl en die binnen de twee uur met de fiets aan huis laten leveren dankzij ‘Lidl Simpl’. De pop-up webshop past bovendien volledig in het Gentse circulatieplan. “We zijn blij dat nu ook supermarktketens meegaan in onze logica van fietsstad”, zegt schepen Filip Watteeuw.

Yoghurtjes, beleg, groenten, vis of vlees voor de hele week. Een winkelkar loopt snel vol en dat is met de fiets niet altijd even handig. Daarom nemen veel mensen uit gewoonte nog vaak de wagen naar de supermarkt. Hard discounter Lidl wil dat probleem aanpakken en lanceert daarom vanaf vandaag de webshop ‘Lidl Simpl’. Gentenaren die in een straal van 3,75 kilometer rond de Sint-Niklaaskerk wonen, hebben de keuze tussen vierhonderd verse Lidl-producten die ze online kunnen bestellen via: http://www.lidl-simpl.be. De producten worden vervolgens binnen de twee uur met de fiets aan huis geleverd. 

“Met dit initiatief willen we families en studenten in Gent helpen tijd te winnen. Door onze drukke levensstijl is het immers niet altijd eenvoudig om tussendoor de boodschappen nog ergens ingepland te krijgen. Daarom bieden we onze verse producten voor de Gentenaars nu ook online en aan dezelfde prijzen als in de winkel aan”, verklaart Isabelle Colbrandt, woordvoerster bij Lidl.

Hoe werkt het? 

Consumenten bestellen hun producten via de website: http://www.lidl-simpl.be. Vervolgens kunnen ze zelf het tijdsvak van 2 uur kiezen waarop ze hun bestellingen willen ontvangen. Dat kan zelfs tot 7 dagen later. Bij elke bestelling onder de 25 euro betaalt de klant 2,99 euro servicekosten, boven de 25 euro wordt de bestelling gratis geleverd. Nadat klanten hun bestelling hebben doorgegeven, wordt die gekoeld in papieren recycleerbare zakken aan huis geleverd per fiets. De enige voorwaarde: consumenten moeten wel in een straal van 3,75km rond de Sint-Niklaaskerk wonen.

Naast producten vinden consumenten bovendien ook recepten op de website.

Circulatieplan

De nieuwe bezorgdienst van Lidl bespaart niet alleen veel tijd, het past ook perfect in het circulatieplan dat vorig jaar in Gent werd ingevoerd. Gents schepen van Mobiliteit en Openbare Werken, Filip Watteeuw is dan ook opgetogen over het initiatief van Lidl: “We zijn blij dat nu ook supermarktketens meegaan in onze logica van fietsstad. Lidl toont met dit initiatief dat het duurzaamheid hoog in het vaandel draagt. Ik kan maar hopen dat dit een voorbeeld kan zijn en dat anderen uit de sector snel volgen.”

Cargo Velo

Het is fietskoerierdienst Cargo Velo dat instaat voor de leveringen. “We zijn verheugd dat we de voorbije maanden van intense samenwerking eindelijk in de praktijk kunnen omzetten. Het is daarin duidelijk dat de ambitie van Lidl om thuisleveringen van verse voeding zo duurzaam mogelijk op te zetten, en die van Cargo Velo om zich als professioneel fietskoerierbedrijf verder te onderscheiden en gestaag te blijven groeien in stadslogistiek, een mooie match is", vertelt Jochen Fonck van Cargo Velo.

Voorlopig is de pop-up beschikbaar tot februari 2019. Ondertussen bekijkt Lidl of het project ook naar andere steden uitgebreid kan worden.