Geautomatiseerde Carrefour-winkel doet boodschappen voor u

Carrefour lanceert binnenkort een testwinkel waar bestellingen automatisch worden klaargemaakt. Klanten kunnen er hun digitale bestellingen afhalen of ter plekke hun boodschappen doen, waarbij ze enkel hun bestelling hoeven door te geven en te betalen. Een machine doet de rest.

 

Klanten die snel hun boodschappen willen doen, maar geen zin hebben om zelf te winkelen, kunnen binnenkort terecht in de nieuwe Carrefour Express-winkel op de Grasmarkt, vlakbij de Grote Markt in Brussel. Als alles goed gaat wil Carrefour er begin januari namelijk een winkel openen waar de bestellingen van klanten automatisch worden klaar gemaakt. Het enige wat klanten hoeven te doen is hun bestelling doorgeven, digitaal of in de winkel, en afrekenen. De retailer bevestigde het nieuws aan Gondola, al onthulden onze concullega's van De Tijd het nieuws als eerste.

 

De nieuwe vestiging strekt zich uit over een oppervlakte van 60m2 en zal zo’n 400 referenties aanbieden, vooral diepvries, verse producten en droge voeding. Zo vertelt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour, aan Gondola. Het filiaal zal bovendien dag en nacht open zijn en dat heel de week lang.

 

“De bedoeling is om dit nieuwe winkelconcept te installeren op locaties die volgens marktstudies commercieel aantrekkelijk zijn en waar veel passage is, maar waar onze grote winkels niet passen. Denk bijvoorbeeld aan trein- of metrostations”, legt Baptiste van Outryve uit. “Al is het natuurlijk niet de bedoeling dat we dit nieuwe concept zullen uitrollen in grote stations als Brussel-Zuid waar we al een Carrefour-winkel hebben, omdat dat onnodige concurrentie zou zijn. We zullen ons met andere woorden vooral focussen op kleine en middelgrote stations.”

 

Hoe werkt het?

 

Klanten die hun boodschappen willen doen in de nieuwe Carrefour Express hebben twee opties. Ofwel kunnen ze hun producten online bestellen via de app en hun producten in de winkel komen ophalen in een locker. Ofwel kunnen ze gebruikmaken van de verschillende digitale schermen in de winkel, waarop ze hun producten kunnen kiezen en tot slot kunnen betalen. 3 vending machines (1 voor droge voeding, 1 voor verse producten en 1 voor diepvriesproducten) maken vervolgens de bestelling klaar, waarna klanten simpelweg naar buiten kunnen lopen met hun boodschappen, zonder zelf ook maar iets te hoeven doen.

 

Volgens Baptiste van Outryve mag deze winkel niet verward worden met de personeelloze winkels zoals Amazon Go. “De nieuwe Carrefour Express-winkel is een depannage winkel, waar minder contact is met het personeel. Zo passeren klanten bijvoorbeeld niet meer langs de kassa, maar het mag zeker niet verward worden met personeelloze winkels. We hebben immers nog personeel nodig voor het bijvoorbeeld het bakken van het brood, het accepteren van leveringen,…”, verduidelijkt hij. Er zal met andere woorden nog steeds personeel aanwezig, vooral achter de schermen.

 

Geen bedreiging voor Carrefour Market en Carrefour Express

 

Baptiste van Outryve benadrukt bovendien dat het geautomatiseerde Carrefour Express-concept geen bedreiging vormt voor de andere winkelformules van de retailer. “De nieuwe winkel is geen vervanging voor de bestaande Market of Express-winkels of voor het aantal nieuwe verkooppunten dat nog op de planning staat. Het is gewoon een aanvullend winkelconcept dat zich vooral richt op klanten die snel hun boodschappen willen doen.” 

 

Commentaar van de redactie: 

 

De aankondiging van deze opening is al een echt evenement op zich, rekening houdend met de technologische dimensie die het 24/7-concept ondersteunt en die het project waarschijnlijk levensvatbaar maakt. Maar ook op het vlak van marketing bevestigt deze winkel een tendens die in volle groei is. Buurtwinkels hebben namelijk al vijftien jaar lang de wind in de zeilen en dat in verschillende vormen. Ze zijn vooral erg populair in de stedelijke zones, waar Carrefour Express als een van de eerste gebruikmaakt van de nieuwe mogelijkheden en zo een voorsprong neemt op zijn concurrenten. Het huidige netwerk van de retailer is impressionant, met bijna 300 verkooppunten. Al blijft elke oefening erg delicaat: elke nieuwe vestiging blijft een strijd en de excellentie van een concept is natuurlijk geen garantie voor succes. “The three most important factors in retail are location, location, and location”: het oude retail spreekwoord blijkt nog steeds te kloppen. In die zin is de rol die is toegewezen aan dit vernieuwende concept erg interessant, zelfs als we de technologie die erin zit buiten beschouwing laten. Retailers spelen steeds actiever in op de nieuwe opportuniteiten die zich voordoen in de stadscentra. Dit jaar zetten onder meer Delitraiteur Eat&Go en Delhaize Fresh Atelier al in op Channel Blurring en on the go-maaltijden. Het nieuwe Delhaize concept wil bovendien ook een afhaalpunt zijn voor online bestellingen. De geautomatiseerde Carrefour Express die in Brussel getest zal worden, is als het ware een (her)segmentatieproces dat bewijst dat het conceptuele werk op het stedelijke terrein gebaseerd is op een steeds nauwkeurigere analyse van de lokale micro-geomarketing en de specifieke sociologie van de plaats en de levensstijl van de klanten die de winkel bezoeken. Het bewijst ook dat een omnichannel aanbod continu zorgt voor nieuwe, relevante applicaties en tegemoet probeert te komen aan de verwachtingen van de Millennials, en dat retailers niet moeten wachten op de dreiging van Amazon om nieuwe wegen te verkennen. Wordt vervolgd!

C.S.

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

ISM - Side - NL

Laatste productlanceringen