Extreme Couponing wordt steeds populairder. Zo maakt Facebookgroep 'Promojagers België' er zijn missie van om leden zoveel mogelijk geld te laten uitsparen dankzij kortingsbonnen. En het werkt, zo blijkt, want sommige consumenten wisten hun rekening van 217,85 tot 102,87 euro te reduceren. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

Een volle winkelkar voor bijna geen geld? Het lijkt te mooi om waard te zijn, maar toch kan het echt. De Facebookgroep ‘Promojagers België’ heeft er zijn missie van gemaakt om mensen zoveel mogelijk geld te laten uitsparen door extreme couponing. Op de groep wisselen zogenaamde promojagers volop tips uit en slaan ze elkaar om de oren met indrukwekkende koopjes die ze gedaan hebben. Ondertussen zijn maar liefst 42.000 mensen lid van de groep, een teken dat mensen steeds meer het nut inzien van kortingsbonnen. En dat besefte ook Gunther Devisch die in oktober 2017 besloot om de Facebookpagina in het leven te roepen. Als toenmalige marketingmedewerker bij Lidl, merkte hij dat mensen steeds meer op zoek gingen naar manieren om geld uit te sparen en er steeds meer mensen kwamen aanzetten met tips over kortingsbonnen. Al ontbrak een echt platform met tips & tricks volgens hem nog, zo vertelt hij aan Het Laatste Nieuws.

Van 152,88 naar 4,85 euro

Maar kan je nu echt zoveel geld uitsparen door couponing? Ja, zo bewijzen de vele voorbeelden op Promojagers België. Leden getuigden bijvoorbeeld dat ze 115,47 euro wisten te besparen en zo hun rekening zagen halveren van 217,85 euro naar 102,87 euro. Iemand anders slaagde er dan weer in, door een combinatie van de juiste kortingen bij verschillende retailers, om haar eindsom af te laten klokken op 4,85 euro in plaats van 152,88 euro. En ga zo maar door. 

Hoe ga je het best tewerk? 

Volgens Devisch kunnen consumenten zich het best focussen op spelers als Colruyt. Zo zegt hij aan de Vlaamse krant. Daar moeten ze op zoek gaan naar de befaamde Rode prijs, de gegarandeerde laagste prijs van Colruyt, waarna ze het product  in groten getale aankopen om zo korting te krijgen en vervolgens zoveel mogelijk kortingsbonnen moeten inzetten. 

Fulltime Job

Toch is extreme couponing niet zo simpel als het lijkt. Het is als het ware een soort fulltime job. "Je moet altijd en overal prijzen vergelijken, bijvoorbeeld via promobutler.be of promolife.be. Ook belangrijk: vergelijk de prijzen per liter of per kilogram in de plaats van per stuk. Vraag aan familie en vrienden of ze voor jou bonnen uit kranten en weekbladen willen bijhouden. Het vraagt tijd en geduld om kortingsbonnen te vinden en je perfecte slag te slaan”, vervolgt Gunther Devisch in Het Laatste Nieuws.  

Bovendien blijven veel klanten achter met een enorme voorraad aan spullen die ze niet zo snel op krijgen. Al bestaat daar volgens Devisch een simpele oplossing voor: je aankopen wegschenken aan armoedeverenigingen. 

Nadelig voor merken

Toch is er volgens Silvie Vanhout, managing partner bij Gondola, ook een keerzijde aan de medaille. "Consumenten mogen producten dan wel goedkoper aankopen en retailers mogen dan wel (tijdelijk) wat meer volk over de vloer krijgen, maar voor merken is dit enkel nadelig. Coupons worden door merken vooral als activeringsmiddel gebruikt, om een (nieuw) product te testen. Deze objectieven worden natuurlijk niet gehaald als je extreme couponers hebt. Dit zijn eigenlijk opportunisten die vooral hun voorraad willen vullen. Als volgende keer een ander merk een couponingactie doet, zullen deze personen onmiddellijk overschakelen naar het andere product", verduidelijkt Silvie Vanhout. Daarom is het volgens haar van erg belangrijk dat merken duidelijke informatie op de coupon zetten, zo vermijden ze dat ze zelf het slachtoffer worden van extreme couponing. "Niet enkel het merk met een mooie korting is belangrijk, maar evenzeer de kleine lettertjes op de coupon. Daar moet duidelijk op staan dat een coupon niet combineerbaar/cumuleerbaar is met andere kortingen, tot wanneer je de coupon kan gebruiken, waar de bon (enkel) geldig is.... Serviceproviders als HighCo kunnen de merken hierbij helpen om zoveel mogelijk extreme couponing te vermijden. Want het is uiteindelijk het merk dat hiervoor de prijs betaald."