In een steeds vluchtigere wereld, komen en gaan trends en hypes sneller dan ooit. Deze negen trends zullen echter een blijvende invloed hebben en de toekomst van de retailwereld mee vorm geven.

Twee keer per jaar pakt i.e.Retail uit met een ‘Retail Megatrends Report’ dat de trends in de retailwereld samenvat en een blik werpt op de toekomst van de sector. Het laatste rapport, getiteld “Retail in 2022: 9 Trends Driving Retail”, geeft een beeld van de trends die retail op lange termijn zullen beïnvloeden. Want hoewel er elke dag nieuwe ideeën ontstaan, zal een groot deel ervan niet al te veel invloed hebben op lange termijn. Onderstaande trends zijn volgens i.e.Retail wél bepalend voor de toekomst van de fysieke winkel.

 

Ethiek

Ethiek zal steeds belangrijker worden binnen retail. Het gaat daarbij om het bijdragen aan de gemeenschap en het trachten zelf een goed deel uit te maken van een ecosysteem. Daarvoor wordt gekeken naar de producten die verkocht worden, de ingrediënten die gebruikt worden, maar ook naar de werkomstandigheden en de rekruteringsmethodes,… “Ethical Retail includes EVERYTHING”, aldus het rapport. Bewijs voor het oprukkende succes van deze trend vind je in de stijgende vraag naar ‘free from’-producten, de groei van DIY moestuintjes en de recycle bins bij kledingketens zoals Uniqlo.

 

Smart Living 

Het ‘Internet of Things’ zal van je huis een volledig geconnecteerde en zelfvoorzienende plek maken, waarin de bewoner een onbewuste consument wordt. Van de smart koelkast van LG, tot de Dash-knoppen van Amazon en de slimme Alexa-speker van datzelfde bedrijf: verschillende retailers en merken zijn al volop aan het investeren in smart toestellen om een weg te vinden tot bij de consument thuis binnen te komen.

Mogelijk worden hierdoor functionele aankopen grotendeels geautomatiseerd, waardoor de consument heel wat tijd wint. Zo kan hij ook meer tijd investeren in aankopen die draaien rond emotie en ervaring. Het is dus aangeraden dat merken en retailers zichzelf de vraag stellen wat hun rol kan zijn binnen een “connected home”. 

Loyaliteit

Klantentrouw is niet meer wat het geweest is. Waar de vorige generaties nog bereid waren om geduldig punten te sparen om na enkele maanden er voordeel uit te halen, wil de nieuwe generatie instant voldoening. “Het beste pad naar klantenloyaliteit vandaag is aan de ene kant ervaring en aan de andere kant prijs”, klinkt het.  Retailers moeten dus uitmaken waar ze op inzetten, en welk gedrag ze willen belonen. Zetten ze in op prijs en gemak of op plezier en verrassing? 

 

Winkelervaring

Grote winkelcentra en winkels hebben het overal ter wereld moeilijk, maar slimme retailers hebben al langer begrepen dat de winkel als bestemming verandert. Fysieke winkelpunten zullen in de toekomst niet enkel producten aanbieden, maar vooral oplossingen en diensten verkopen door in te zetten beleving, educatie en theatralisatie. Hoe goed een winkel dit doet, kan gemeten worden in ‘ervaring per vierkante meter’. In welke mate zet uw winkel in op de zintuigelijke ervaringen? Of bent u enkel afhankelijk van promotie-acties om klanten binnen te lokken?

Out-of-home & convenience

Convenience is al langer een belangrijke trend in de retailwereld, maar zal nog verder door schieten. Nu al delen supermarkten en on-the-go winkels hun aanbod steeds meer in volgens consumptiemoment (onmiddellijke consumptie, later of veel latere consumptie) in plaats van op basis van categorie. Ontwikkelingen zoals Amazon Go wijzen er dan weer op dat het plafond op vlak van gebruiksgemak in retail nog niet bereikt is. 

Customer Analytics

Op basis van data kan het gedragvan de consument uitgebreid geanalyseerd worden, zodat de winkelervaring daarop kan afgestemd worden. Hoe beter je de klant kent, hoe beter je diensten op maak kan bieden. Zo versterk je de relatie tussen de consument en jouw merk. 

Shelf Technology

Vroeger was het schap enkel de plek waar je een product verkocht, maar dankzij nieuwe technologieën zullen retailers er in de toekomst ook met klanten kunnen communieren. Zo kan via Shelf Technology bijvoorbeeld meer informatie gegeven worden over de oorsprong van een product, of over het aantal stuks dat een winkel ervan op voorraad heeft. Dit werd al gedemonstreerd in de ‘winkel van de toekomst’ van Coop Italië, waar we zagen dat interactieve rayons een echte mogelijkheid zijn.

 

AI

AI, ofte artificial intelligence, wordt steeds vaker genoemd in toekomstbeelden. Ook in retail worden vandaag al geëxperimenteerd met geautomatiseerde winkelassistenten zoals de Lowebot bij Lowe’s. Minder zichtbaar zijn de interne processen die ook alsmaar meer worden toevertrouwd aan computers. In de toekomst zouden heel wat functies uit de sector kunnen verdwijnen, meent i.e.Retail. Het denkt daarbij onder andere aan het vullen van rekken, opmaak van de inventaris, en het leveren van bestellingen door de opkomst van zelfrijdende trucks. “Algoritmes zullen steeds meer ons werk overnemen”, klinkt het. Doordat functionele aankopen geautomatiseerd worden, zullen enkel de meer emotionele aankopen nog door de mens gedaan worden. Daarbij wordt de rol van Virtual reality en Augmented reality ook groter.

DIY of DIFM?

De laatste trend zijn er eigenlijk twee: DIY en DIFM. DIY verwijst naar het feit dat consumenten bereid zijn iets zelf te doen als het de moeite waard is. Het succes van Aldi en Lidl is hier een goed voorbeeld van: de klant wil afzakken naar hun winkels en zelf zijn boodschappen doen, omdat het voordelig is. Maar ook de winkelervaring kan een reden zijn om iets “zelf te doen”. 

De term DIFM (do it for me) verwijst dan weer naar de werkwijze van populaire jonge bedrijven zoals Uber en Amazon, die de consument op een andere manier benaderen hun klassieke sectorgenoten. DIFM wil zeggen dat een bedrijf het onaangename stuk van een dienst of aankoop verzorgt voor de consument. Als de winkelervaring of de prijs niet genoeg is voor DIY, zal de consumenten DIFM verwachten doordat de retailer bijvoorbeeld maaltijdpakketten samenstelt en levert zodat de klant enkel nog hoeft te koken.