Delhaize viert dit jaar zijn 150-jarig bestaan. De retailer blikt voor de gelegenheid uitgebreid terug op zijn rijke geschiedenis, maar kijkt ook vooruit. Zo maakte de supermarktketen bekend dat het dit jaar 120 winkels gaat vernieuwen volgens het recentste winkelconcept.

Delhaize heeft een lange weg afgelegd sinds de opening van de eerste kruidenierszaak in 1867 in Charleroi. In de laatste 150 jaar breidde het winkelpark uit tot 768 winkels in België en Luxemburg, onder vier enseignes (Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize en Delhaize Shop & Go). Samen zijn deze winkels goed voor een omzet van 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1% in België. 

 

Renovaties

In april 2014 werd het nieuwste Delhaize-winkelconcept gelanceerd in Wezembeek-Oppem en Eigenbrakel. Vanaf dan worden de nieuwigheden geïntegreerd in de winkels die een volledige verbouwing of een uplift ondergaan. Delhaize investeert massaal in haar winkels en heeft in 2016 64 winkels gerenoveerd (15 geïntegreerde en 49 aangeslotene) en zal in 2017 maar liefst 120 winkels renoveren (100 aangeslotene en 20 geïntegreerde). In 2016 hebben daarnaast 26 nieuwe winkels hun deuren geopend.

 

Eerste dakmoestuin

Naast het vernieuwen van zijn winkelpark, pakt Delhaize dit jaar met nog een nieuwigheid uit. In de zomer van 2017 onthult de retailer een grote première in België: de aanleg van een moestuin van 320 m² op het dak van de supermarkt Delhaize Boondael in Elsene. De oogst van deze moestuin (kerstomaten, sla en aubergines) zal rechtstreeks in de winkel verkocht worden. Het kortste circuit dat er bestaat. Dit project is meer dan een moestuin op een dak want het is ook de bedoeling om de werknemers en de buurtbewoners rechtsreeks te betrekken bij het beheer van de moestuin. Delhaize wil zo de nadruk leggen op het belang van dit soort projecten via een educatief programma, en tegelijkertijd haar link met de gemeenschap versterken. Dat concept wil Delhaize trouwens ook elders in België ontwikkelen.

 

Make-A-Wish

Om haar 150ste verjaardag te vieren, lanceert Delhaize ook een grote liefdadigheidsactie ten voordele van de Make-A-Wish foundation. Voor elk Delhaize-product met het “150 jaar- Make-A-Wish”-logo zal de retailer een deel van de opbrengst schenken aan de liefdadigsheidsvereniging. Het gaat in totaal om acht producten van het merk Delhaize: hazelnootpasta, koffiecapsules, crunchy muesli, bruschettine, cookies met superfruit, quinoa-bulgurmix, tomatensaus met basilicum en een rode Bordeaux-wijn genaamd naar oprichter Jules Delhaize ("Jules"). De actie start begin april. Het opgehaalde bedrag zal in de loop van juni overhandigd worden aan Make-A-Wish.