De SmartWithFood-app die Colruyt Group twee jaar geleden lanceerde om klanten te helpen om op een transparante manier informatie te krijgen over voedingsmiddelen, geeft vanaf nu ook informatie over de 14 wettelijke allergenen. Concreet gaat het om gluten, schaaldieren, ei, vis, pinda, soja, melk, noten, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet, lupine en weekdieren.

De SmartWithFood app werd door SmartWithFood, de dochteronderneming van Colruyt Group, gelanceerd voor iedereen die bewust wil of moet eten. “Vandaag is één Belg op vijf lactose-intolerant. Ons land kent een indrukwekkende groei van het aantal diabetici: 1 op 20 Belgen heeft diabetes, en die opmars gaat verder. Mensen zijn op zoek naar tools om hen te helpen in het kiezen van voedingsproducten die bij hen passen. SmartWithFood wil zo de digitale brug zijn tussen het persoonlijke voedingsprofiel enerzijds en het product of recept anderzijds”, benadrukt Ignace De Nollin, business unit manager bij SmartWithFood.

Ter herinnering, gebruikers van de app kunnen de barcode van een product inscannen, en zien dan in één oogopslag of het product tegemoetkomt aan hun vereisten en voorkeuren. Ze hoeven hun voedingsprofiel slechts eenmalig in te vullen en kunnen bovendien ook de profielen van gezinsleden of vrienden die mee aan tafel schuiven, toevoegen. Vervolgens kunnen gebruikers in de app aanduiden of er rekening moet gehouden worden met intoleranties of met een vegetarische, vegan of alcoholvrije levensstijl.

14 allergenen

“Er kunnen meer dan 200 extra ingrediëntenvoorkeuren of -vereisten ingevoerd worden, en dit gaat heel breed: van geen bewaarmiddelen over cafeïne, tot net graag meer peulvruchten, etc”, verduidelijk de groep. Vanaf vandaag werden daar ook de 14 allergenen aan toegevoegd. Daarbij gaat het om gluten, schaaldieren, ei, vis, pinda, soja, melk, noten, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet, lupine en weekdieren.

“De reden waarom we nu pas deze allergenen-info hebben kunnen toevoegen, is dat niet alle digitale data al volledig ter beschikking waren. We hebben samen met onze leveranciers heel hard gewerkt aan de juistheid en volledigheid van die data. We blijven ook volop aan die kar trekken om onze pioniersrol hierin verder te vervullen en consumenten op een makkelijke manier te helpen informeren over wat ze wel en niet nodig zouden hebben”, verduidelijkt De Nollin.

Alternatieven

Bovendien stelt de app meteen ook enkele alternatieven voor.  Op die manier kunnen gebruikers makkelijk en snel andere producten leren kennen. “We zien dat vandaag 1 op 5 gezinnen effectief het etiket van de producten moeten lezen en interpreteren om dit te kunnen matchen met de verschillende individuele noden van het gezin – gaande van allergenen, intoleranties, lifestyle- of dieetkeuzes en persoonlijke voorkeuren. Niet altijd een evidente klus. We willen daar een snel en handig hulpmiddel bieden met de app. Het feit dat er vandaag ook allergenen toegevoegd werden, is zeker een meerwaarde”, geeft De Nollin aan.

Transparantie en gemak

De SmartWithFood-app wil meer gemak, eenvoud en transparantie brengen in het dagelijkse leven van de consument door hem nog vlotter toegang geven tot transparante en betrouwbare productinformatie. Met één klik op de smartphone ontvangen gebruikers informatie over: de ingrediënten van het product, het type product (vegetarisch, veganistisch of alcoholvrij), de voedingswaarden, het gehalte aan suiker, verzadigde vetten en kcal ten opzichten van andere producten in dezelfde categorie, het equivalent aan lichaamsbeweging dat de portie vertegenwoordigt en de 14 wettelijke allergenen en lactose.

“SmartWithFood werkt ook business-to-business, met andere woorden als dienstverlener voor andere bedrijven. Producenten, retailers en food health professionals kunnen op die manier gepersonaliseerde product- en receptinformatie aan hun klanten aanbieden, zowel offline als online. We analyseren ook hun voedingsassortimenten op basis van onze data”, voegt De Nollin er nog aan toe.