Cru, de luxeversmarkt van Colruyt Group, heeft haar derde vestiging geopend in hartje Gent. Het is de eerste Cru in een stadscentrum en tevens de grootste tot nu toe.

Na de eerste Cru in Overijse en de opening van Cru Wijnegem in mei, is het versmarktconcept van Colruyt Group nu ook neergestreken in Gent. “Overijse is een passage winkel, Wijnegem een destination shop, maar deze markt is de eerste in een stadscentrum,” vertelt Jo Spiegeleer, die als divisiemanager Jean-Pierre Roelands is opgevolgd. Het concept werd, zoals in de andere vestigingen, lichtjes aangepast aan deze stadsomgeving.

Afgestemd op de stad

Zo werden de openingsuren van Cru Gent afgestemd op die van de omliggende winkels. De versmarkt is zeven dagen op zeven open van 10u00 tot 18u30. Eethuis Cuit, dat ontbijt, lunch en predinner aanbiedt op basis van producten uit de winkel beneden, is zelfs al om 8u00 open. 

Er werd ook meer aandacht besteed aan on-the-go producten. Je kan er boterhammen, couscoussalades, pasta's en yoghurt met granola kopen om mee te nemen. Ook bereide maaltijden, zowel aan de bedientoog (o.a. huisgemaakte quiches en salades) als in zelfbediening (o.a. pastasaus en stoofvlees), kan het stadsclienteel terugvinden in Cru Gent. “Hiermee willen we de klant ontzorgen en de Cru-kwaliteit tot bij hen thuis brengen,” zegt concepteigenaar Stijn Derlyn. “Door de locatie in het centrum van de stad verwachten een hoger klantenvolume, maar de gemiddelde korf zal uiteraard ook wel kleiner zijn,” voegt hij er nog aan toe.

Ruim 

Hoewel Cru Gent met 1.100 m2 even groot is als Cru Overijse en Wijnegem samen, worden er niet meer producten aangeboden: er is plaats voor 850 referenties. Het beperkte assortiment op de grotere oppervlakte zorgt ervoor dat deze Cru een heel ruime winkel (de medewerkers spreken consequent van een “markt”) is. Bovendien bevinden alle afdelingen zich in dezelfde ruimte, wat nog meer dan in de andere vestigingen voor een echt marktgevoel zorgt. Verder heeft deze Cru dankzij de grote oppervlakte ook een hoekje vrij dat voor workshops en inspiratiesessies gereserveerd is. 

Verder wordt is er niet geweldig veel veranderd aan het Cru-concept in Gent. “Cru wordt matuurder maar de verbeteringen zitten vooral in de details, niet in het totaalconcept,” legt Jo Spiegeleer uit. 

Expertise en partnerships

De winkel telt ook in Gent verschillende metiers, waarbij de focus op de kwaliteit van de producten ligt. Er wordt hiervoor ook gekeken naar de processen achter het product en de passie van de producent. Niets bij Cru is verkrijgbaar in de reguliere supermarkt, en de versmarkt combineert in-house expertise met verregaande samenwerkingen. Zo wordt het desembrood in de winkel afgebakken, wordt de patisserie er gemaakt, wordt er rundvlees afgerijpt in rijpingskasten, biedt de winkel vlees aan van een eigen varkenras, en is het personeel heel de dag door verse vis aan het fileren. Maar niet alles doen de 50-tal medewerkers zelf.

“Waar we zelf geen meesterschap in hebben, doen we beroep op partners. Zo werken we samen met de jonge Antwerpse patissier Jitsk voor onze chocoladeproducten, wordt onze koffie gebrand door barista-autoriteit Jeanne Gennar, en gaan we samen met kaasmaker Van Tricht op zoek naar de juiste kazen voor Cru,” vertelt Stijn Derlyn. 

Variabel assortiment

Ook varieert het aanbod op het ritme van de seizoenen. "De groenten- en fruitafdeling is echt een weerspiegeling van het veld," zegt Stijn Derlyn. Op het moment van de opening zijn het vooral pompoenen, kolen en Brussels grondwitloof die in de kijker staan.

Net als in de andere vestigingen, is less more in Cru Gent. “We hebben een eigenzinnig, beperkt en variabel assortiment. We willen vooral eenvoudige dingen goed doen,” vertelt Stijn Derlyn. Daarmee differentieert Cru zich duidelijk van een klassieke supermarkt. Stijn Derlyn beschouwt de Proxy Delhaize op de Kouter dan ook niet als een concurrent.

“Wij vullen andere behoeftes in. Bij ons kan je bijvoorbeeld geen WC-papier kopen. Je zal hier nooit je volledige boodschappen kunnen doen, het gaat hier meer om de beleving. We leunen daarmee eigenlijk dichter aan bij een traiteur of een horecazaak dan bij een supermarkt."

Nieuwe winkels

Concrete winkelopeningen staan er niet op het programma, maar het is duidelijk dat Cru nog gaat uitbreiden. “Onze ambitie is om 10 à 15 markten te openen,” zegt Jo Spiegeleer. “We zouden graag ten laatste in het voorjaar van 2018 een tweede winkel openen in Vlaams-Brabant, maar dit keer aan de westelijke kant van de ring. Nu we in Oost-Vlaanderen zitten, zouden we ook graag de West-Vlamingen een plezier willen doen,” lacht hij. 

Testfase ontgroeid

Wil dit zeggen dat de proefperiode eindelijk achter de rug is? “Toen we met Jean-Pierre Roelands het concept opstartten in Overijse zaten we echt in de testfase. De vraag was toen vooral of we met Cru verder zouden kunnen gaan. Nu zijn we 'in business' en zijn er andere prioriteiten. We kijken nu vooral hoe wel zaken kunnen verbeteren en het concept kunnen finetunen. De leerfase zal nooit gedaan zijn, maar de locomotief is nu wel vertrokken,” zegt Stijn Derlyn.