Colruyt Group lanceert één klantenkaart voor alle enseignes

Colruyt introduceert de Xtra-klantenkaart. Dat is een nieuwe klantenkaart die niet enkel geldig zal zijn in één enkel enseigne van de groep, maar in alle winkels en afhaalpunten binnen Colruyt Group.

 

De Xtra-kaart is de nieuwe groepsklantenkaart van Colruyt Group voor alle 9 winkelformules en webshops van de groep. De nieuwe kaart kan vanaf 4 april gebruikt worden in alle winkels en afhaalpunten van Colruyt, Okay, Spar, Bio-Planet, Collect & Go, Dreamland, Dreambaby en Collishop. Vanaf het najaar worden ook de tankstations van DATS24 aan dat lijstje toegevoegd. Cru, ZEB en Colruyt Group Academy worden momenteel ook nog niet gedekt door Xtra, maar dat zou in de toekomst wel gebeuren.

 

Het samenvoegen van de verschillende klantenkaarten is in de eerste plaats bedoeld om het leven van de klant gemakkelijker te maken. De getrouwheidskaarten van de verschillende enseignes worden vervangen door één handige kaart. 

 

Alle winkels en webshops van Colruyt Group hebben hun eigen promoties en aanbiedingen. Om het de klant extra makkelijk te maken, zal hij met Xtra automatisch en onmiddellijk recht hebben op de respectieve voordelen bij elke formule.

 

“Met deze unieke service willen we onze klanten eenvoud bieden in een toch al complexe samenleving," zegt COO Frans Colruyt. “Wie met Xtra winkelt in de deelnemende winkels van Colruyt Group, geniet namelijk automatisch en onmiddellijk van de voordelen die op dat moment in die specifieke winkel of webshop lopen. Alle kortingen staan duidelijk op het kasticket vermeld. Eenvoud en transparantie zijn dus troef.”

 

1 kaart, 1 app

 

Voor klanten die het liever mobiel houden, is er ook de Xtra-app. Die geeft klanten in de winkels dezelfde voordelen als de Xtra-kaart. Klanten hebben met de Xtra-app hun klantenkaart altijd op zak. Bovendien kunnen ze verschillende mobiele betaalapps (Bancontact, KBC of SEQR) aan de Xtra-app linken, zodat ze ermee kunnen betalen.

 

"Als je op 4 april de app downloadt, dan kan je daar meteen die betaalapps aan linken. In het najaar lanceren we ook nog een eigen betaalfunctie op de kaart, waar de klant voor kan kiezen. Diestaat er niet automatisch op, de klant moet zelf de link nog maken met zijn/haar bankrekening en de kaart," zegt woordvoerder Hanne Poppe.

 

Ook online geeft Xtra voordelen. Met de Xtra-login heeft de klant voortaan maar één gebruikersnaam en wachtwoord nodig om toegang te krijgen tot alle webshops van de groep Colruyt. Met deze account kan de klant zijn persoonlijke gegevens zelf beheren en aanduiden welke folders en nieuwsbrieven hij wil ontvangen. “Belangrijk is wel dat de klant meester blijft over zijn gegevens. Hij kan ze dus op elk moment aanpassen of verwijderen,” zegt Frans Colruyt.

 

Op termijn wordt het ook nog mogelijk om een aantal voorkeuren voor producten, merken en voedingspatronen in te geven.

 

Op één na grootste kaart van België

 

De nieuwe kaart wordt vanaf 4 april thuisbezorgd in België en Luxemburg en vervangt de huidige klantenkaarten van Colruyt, Okay, Bio-Planet en Dreambaby. Met zijn bereik van 3,7 miljoen klanten wordt de kaart de op één na grootste van België, enkel de E-ID is groter.

 

De overstap naar de nieuwe kaart maken is eenvoudig: de betrokken klant gebruikt de kaart na ontvangst en activeert die zo. Zijn oude klantenkaarten mag hij daarna vernietigen.

 

Nog beter afstemmen

 

Via Xtra kan de groep Colruyt zijn klanten nog beter leren kennen. Zo zal de retailer zijn informatie, voordelen en aanbod van producten nog beter afstemmen op de interesses en noden van zijn klanten. Zij zijn immers allemaal anders en hebben uiteenlopende behoeften en noden tijdens verschillende fasen in hun leven. Met zijn verschillende winkelformules wil Colruyt Group hier telkens een gepast antwoord bieden.

 

Voordeel leveranciers

 

Niet enkel de klant heeft baat bij deze Xtra-kaart. Ook voor de merken en leveranciers biedt ze enkele voordelen. “Door de verzamelde gegevens van de kaart zullen ze veel nog veel doelgerichter te werk gaan,” aldus Silvie Vanhout, Manager van The Retail Academy. "Bovendien zou Colruyt ook overkoepelende inzichten op basis van klantedata kunnen delen met leveranciers, als die informatie relevant is voor hun productassortiment." Al benadrukt Colruyt dat het zeker geen klantendata rechtstreeks zal doorgeven aan zijn leveranciers. 

categorie: 

Jobs - NL

Laatste productlanceringen

starbucks espresso capsules
Imperial