Colruyt Group: 2,5 miljoen euro om kwaliteit van huismerken te waarborgen

Colruyt Group investeert 2,5 miljoen euro in smaak-en gebruikstesten om de kwaliteit van zijn huismerken op punt te houden, en dat mét de hulp van consumenten. Op die manier wil de groep beter inspelen op de behoeften van consumenten om steeds bewustere en duurzamere keuzes te maken.

 

Huismerken worden steeds populairder. Zo steeg het aantal consumenten dat huismerken kocht de afgelopen tien jaar van 35% naar 41%. Om aan de verwachtingen van de klant te blijven voldoen, is het noodzakelijk om de kwaliteit van de producten te blijven verbeteren en daarom investeert Colruyt Group jaarlijks zo’n 2,5 miljoen euro in smaak- en gebruikstesten. Concreet worden alle 3.500 huismerkproducten doorlopend getest, zodat het hele assortiment Boni Selection, Everyday en Spar minstens om de twee jaar opnieuw aan het oordeel van de consumenten wordt onderworpen. De testen gebeuren volgens een nieuwe wetenschappelijke en gecertificeerde methode in twee testlabo’s van Colruyt Group, in Halle en Haasrode, thuis bij consumenten en mobiel op locaties. Colruyt Group kiest er bovendien bewust voor om consumenten, en dus geen experten, in te zetten als testpersonen, zodat ze meer betrokken worden en meer transparantie krijgen over de totstandkoming van hun producten. 

 

“Door klanten nauw te betrekken bij het productieproces, kunnen we niet alleen beter de behoeften van shoppers in kaart brengen. We kunnen ook hun vertrouwen winnen door hen meer transparantie te bieden. Daarnaast krijgen we een beter zicht op wat er precies leeft bij de consument, waardoor we de nieuwste voedingstrends kunnen vaststellen”, vertelt Stefan Goethaert, directeur Colruyt Group Fine Food. In totaal bepaalden zo al 50.000 consumenten mee de kwaliteit, lekkere smaak en gebruiksvriendelijkheid van de huismerken van de groep.

 

90% van de producten doorstaat smaak- en gebruikstesten

 

Colruyt Group heeft een lange traditie in het testen van producten. De eerste testen gaan terug tot de jaren 70. Recent ontwikkelde de groep een wetenschappelijk onderbouwde, door het onafhankelijke instituut Quality Control gecertificeerde, testmethode. Zo’n 1.300 producten, bijna de helft van het volledige assortiment, werd ondertussen onderworpen aan een smaaktest. Wat blijkt? Maar liefst 90% van de producten die de strenge smaak- en gebruikstesten doorliepen, werden goed gekeurd door de klant, waardoor de samenstelling ongewijzigd kon blijven. De overige producten worden in samenspraak met de leveranciers aangepast alvorens in de winkelrekken terecht te komen. In totaal werden er ondertussen zo’n 60 producten aangepast waaronder de geitenkaas met zalm of de cheeseburger van Everyday. Zo werd er aan die eerste bijvoorbeeld meer dille toegevoegd en werd de smeltkaas in de cheesburger vervangen door Gouda. 

 

“De smaak- en gebruikstesten zijn, samen met de verduurzaming van onze merken op het vlak van gezondheid, milieu, dierenwelzijn en samenleving, een topprioriteit. Al sinds 2014 onderzoeken we de nutritionele samenstellingen van onze eigen merken en verbeteren we die waar nodig. Zo haalden we in het kader van gezondheid het voorbije jaar 132 ton suiker, 106 ton vet en 140 ton zout uit onze huismerkproducten en voegden we 6 ton vezels toe. Dit heeft echter ook impact op de smaak. Omdat elk product lekker en gebruiksvriendelijk moet blijven, onderwerpen we het nu continu aan smaak- en gebruikstesten. Hiermee houden we ook rekening met de voortdurend evoluerende smaak van consumenten’, aldus Goethaert.

 

Representatief en grootschalig

 

Van de 3.500 Boni Selection, Everyday en Spar huismerkproducten werden intussen 1.300 producten getest. “Concreet vergelijken consumenten onze huismerkproducten blind met vergelijkbare producten van concurrenten. Elk product wordt door minstens 60 personen in een verschillende volgorde getest. Hierdoor zijn onze testen representatief voor de Belgische bevolking. Om correct te vergelijken, gebruiken we niet alleen vergelijkbare producten binnen dezelfde categorie, maar zijn de testers mensen die dat type product ook regelmatig consumeren,” verklaart Goethaert. 

 

50.000 consumenten hielpen mee aan de tests waarvan 4.500 thuistesters, 1.350 testers in de testlabo’s van Colruyt Group en 44.150 testers via mobiele testen aan winkellocaties. Maar als het van Colruyt Group afhangst, zal dat aantal in de toekomst nog fors toenemen. Zo wil de groep tegen eind volgend jaar de kaap van 100.000 proefpersonen bereiken. Bovendien wil de groep om de twee jaar zijn volledige assortiment testen, zodat alle producten de beste samenstellingen hebben, klinkt het.

 

84% van de aankoopbeslissingen gebeurt op basis van smaak

 

Dat Colruyt Group ervoor kiest om 2,5 miljoen euro te investeren in zijn smaaktesten, is een doordachte keuze. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 84% van de aankoopbeslissingen gebeurt op basis van smaak. En laat daar nu net het schoentje knellen, want smaken veranderen voortdurend en de laatste jaren zelfs nog sneller door onder meer de flavour migration. “De smaak van consumenten wordt beïnvloed door talrijke factoren, waaronder de eigen fysiologie, de opvoeding, de eetcultuur, de eetomstandigheden en tendensen. En net dat maakt het de retailers ook zo lastig om de smaak van hun producten constant up-to-date te houden”, verduidelijkt Inge Dirinck, smaakexpert en innovation manager bij Flanders Food.

 

Colruyt Group bevestigt dat de aanpassing van producten aan de constant smaakevolutie een werk is van lange adem. Toch loont het zeker de moeite om hierin te investeren, klinkt het. Al is er wel één minpuntje: het is een erg duur en tijdrovend proces. “Nadat alle producten voor een eerste keer gestest zijn, worden de nodige wijzigingen doorgevoerd, waarna opnieuw smaaktesten plaatsvinden om zeker te zijn dat het product optimaal is qua smaak”, reageert Goethaert. Om heel dat smaak- en testproces in goede banen te leiden, beschikt Colruyt Group over een uitgebreid testteam. Jaarlijks besteden 25 voltijdse medewerkers immers 45.000 werkuren aan het testen van het Boni Selection, Everyday en Spar assortiment bij de consumenten. Zij worden actief ondersteund door 10 verkoopsmedewerkers.

 

Duurdere prijzen?

 

Aangezien er continu wijzigingen worden doorgevoerd in de samenstelling van producten, gaat dat natuurlijk gepaard met het gebruik van mogelijk duurdere grondstoffen. Toch benadrukt Colruyt Group dat klanten niet de dupe zullen worden van de ‘smaakvollere’ producten.  “Zeker bij Colruyt baseren we ons op de marktprijs. We behouden dus onze laagste prijsgaranties, ook al wordt er tijdens de aanpassing van het product bijvoorbeeld veel duurdere grondstoffen gebruikt.”

 

 

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

Laatste productlanceringen