De Casino groep en Auchan Retail voeren momenteel exclusieve gesprekken over een mogelijke strategische samenwerking voor hun aankopen bij belangrijke food en non-foodleveranciers. De groep bevestigt daarnaast dat het de samenwerking met Intermarché in onderling overleg heeft stopgezet.

De centrale aankoopgroep van Casino en Intermarché die eind 2014 werd opgericht, is binnenkort verleden tijd. Casino en Intermarché, die in het verleden een overeenkomst sloten om samen merkproducten aan te kopen, hebben nu aangekondigd dat ze hun samenwerking in onderling overleg beëindigd hebben. De reden? “Intermarché neemt deze beslissing omdat het bedrijf zijn objectieven op het vlak van haar aankoopstrategie wil herdefiniëren”, vertelt de woordvoerder.

Tegelijkertijd hebben de Casino groep en Auchan Retail aangekondigd dat ze exclusieve gesprekken zijn gestart om een strategische inkoopsamenwerking uit te bouwen. “Deze ambitieuze samenwerking zal de voorkeur geven aan de belangrijkste spelers (leveranciers, producenten, distributeurs), terwijl ondertussen de ontwikkeling van specifieke Franse leveranciers in landen waar beide retailers actief zijn (West-Europa, Oost-Europa, Latijns-Amerika en Azië) wordt ondersteund.”

Enkel voor belangrijke food en non-foodfabrikanten 

Deze samenwerking heeft geen betrekking op traditionele verse producten uit de landbouw of visvangst, of op Franse merken van KMO’s. Ook zal deze samenwerking, die plaatsvindt In het kader van de herstructurering van de aankopen en de vele nieuwe spelers die op de retail markt verschijnen, enkel gericht zijn op belangrijke nationale en internationale fabrikanten uit de food of non-foodindustrie. Bovendien bieden Auchan Retail en Casino groep hun huidige partners (waaronder Metro Frankrijk, Schiever en Système U, n.v.d.r.) de mogelijkheid om zich ook aan te sluiten bij het nieuwe inkoopverbond.

Auchan Retail en Casino groep benadrukken dat ze dezelfde visie en dezelfde cultuur hebben op het vlak van relaties met leveranciers. “Deze nieuwe samenwerking zal dan ook interessant zijn voor alle aandeelhouders: consumenten, boeren en fabrikanten.”