Carrefour België heeft gisteren tijdens haar Bijzondere Ondernemingsraad aangekondigd dat het bedrijf in de komende 2 jaar verschillende self-checkout kassa’s in haar hypermarkten zal installeren. Een bericht dat voor opschudding heeft gezorgd bij de sociale partners.

Om tegemoet te komen aan de eisen van de klant, wat betreft gemakkelijkheid, privacy, snelheid en tijdsbesparing, zal Carrefour België self-checkout kassa’s installeren in al haar hypermarkten.

Verschillende Belgische en buitenlandse retailers gebruiken dit type kassa al langer, maar nu springt ook Carrefour mee op de trein van de technologie. Klanten zullen in de komende twee jaar zelf zijn boodschappen kunnen scannen en betalen met de kaart (van het type debet, krediet, maaltijdcheques of andere), cash of draadloos via Google Pay en NFC.

“Heel wat meer self-checkout kassa’s in de plaats van klassieke kassa’s”

“De klant zou bovendien meer kassa’s tot zijn beschikking hebben. Zo kan men in de plaats van enkele klassieke kassa’s heel wat meer self-checkout kassa’s installeren”, klinkt het bij Carrefour. Een verklaring die bij de vakbonden meteen reacties uitlokte. “Concreet wil de directie tot een totale polyvalentie en een vereenvoudiging van de taken komen waardoor er minder personeel nodig zal zijn. Dit zal bijvoorbeeld gebeuren door de installatie van zo’n 6 tot 14 self-checkouts per winkel (waarbij de klant zelf zijn aankopen inscant), door een kofferprocedure 1 keer per week, enz”, verklaart BBTK.

Carrefour België is er toch van overtuigd dat de self-checkout kassa’s ook voordelen hebben voor haar kassiersters. “Aangezien een medewerker bij meerdere kassa’s - wanneer nodig - kan assisteren, zou Carrefour ook meer variatie in haar jobinhoud kunnen geven. Niet onbelangrijk is dat die variatie ook voor een verbeterde ergonomie zal zorgen en dat de polyactiviteit zou kunnen leiden tot een eenvoudigere inplanning van medewerkers, waardoor zij hun uurroosters sneller - 6 weken in plaats van 3 weken op voorhand - zouden kunnen krijgen”, klinkt het bij Carrefour.

“12.000 uren in de hypermarkten geschrapt”

Tijdens de Bijzondere Ondernemingsraad van Carrefour zijn er nog enkele thema’s aan bod gekomen. Zo voorziet het transformatieplan volgens BBTK dat er 12.000 uren in de hypermarkten geschrapt worden. “Dat zou neerkomen op gemiddeld 10 voltijdse effectieven per winkel, of tot 24 deeltijdsen minder in de zwaarst getroffen winkels…”

In de loop van februari zal de directie een ronde doen langs alle winkels die sluiten of verkleinen om de werknemers te ontmoeten en mogelijke alternatieven af te toetsen.

“Voor de centrale diensten is wel geweten hoeveel mensen per dienst hun baan verliezen maar niet welke werkposten. Tegelijk heeft de vergadering van vandaag geen enkel concreet element over een commercieel plan die naam waardig is, opgeleverd noch enig plan over de digitalisering, behalve de invoering van self-scanning…De onzekerheid voor de werknemers blijft zowel in de winkels als op de centrale zetel nog steeds groot. Dezelfde ongezonde spanning blijft opnieuw bestaan, en dat betreuren wij”, besluit BBTK.

“Dat er 533 banen geschrapt worden, is te wijten aan de nieuwe technologie en de nieuwe organisatie van de hypermarkten”

“Dat er 533 banen geschrapt worden, is te wijten aan de nieuwe technologie - meer bepaald de installatie van self-checkout kassa’s - en de nieuwe organisatie van de hypermarkten: 238 in Wallonnië, 100 in Brussel en 175 in Vlaanderen. Daar komen nog de cijfers van de hypermarkten in Haine-Saint-Pierre (die zal veranderen in een Carrefour Market) en in Bell-Ile (die zal verdwijnen): respectievelijk worden er 66 en 140 banen geschrapt in de eerste en tweede winkel”, klinkt het bij CNE.

De volgende ondernemingsraad vindt op 7 februari plaats.