Carrefour opent revolutionaire hypermarkt in Bergen

Dat Carrefour een nieuw, revolutionair winkelconcept wou lanceren met de opening van de Hypermarkt Carrefour Mons Les Grands Prés, was al langer geweten. Nu al is men geneigd te zeggen dat de nieuwe winkel zal voldoen aan de standaarden van het Europese concept 'Carrefour Planet', dat in het leven werd geroepen door Lars Olofsson, de vorige topman van de groep Carrefour. Hoewel de toekomst van de hypermarkten een paar jaar geleden nog onzeker leek, voerde de keten recent een vernieuwingsplan door, met een nieuw concept, bij 44 Belgische hypermarkten, waardoor de hypermarkt nu meer dan ooit leeft. 

 

Met de opening van Hypermarkt Carrefour Mons Les Grands Prés gaat de supermarktketen voor een weergaloze winkelervaring, een ruime waaier producten die experts voor het oog van de klanten bereiden, een bijzonder winkelparcours en een indeling volgens het ‘shop in the shop’-principe. Bovendien zijn de digitale toepassingen van deze vestiging uniek in België en besteedt Carrefour er volop aandacht aan het milieu en goede doelen. Met deze nieuwe Hypermarkt ontketent Carrefour dus "een ware revolutie in de Belgische shoppingsector."   

 

In september 2014 rondde Carrefour België de transformatie van zijn 44 Hypermarkten af. Dat project liep vier jaar en kostte in totaal zowat 150 miljoen euro. Carrefour had het daarbij kunnen laten, maar drie maanden later trommelde het bedrijf alweer een team van meer dan vijfhonderd distributie-experts op om een nieuwe uitdaging aan te gaan: een ongeziene winkelervaring creëren en een winkel ontwerpen die volledig op de behoeften van de klant afgestemd is en die hij kan beleven.

 

Het doel? "Een Hypermarkt die ingedeeld is volgens productgroep om het parcours van de klant te vereenvoudigen. Een vernieuwd assortiment dat de klant verrast met producten, diensten en toestellen die geen enkele andere Belgische supermarkt aanbiedt! Carrefour wil de klant verleiden en zijn leven zo eenvoudig mogelijk maken met de eindeloze mogelijkheden die digitale toepassingen vandaag de dag bieden. Zonder het menselijke daarbij uit het oog te verliezen, uiteraard. Zo heeft Carrefour ingezet op de knowhow van echte vaklui die voor de ogen van de klant de lekkerste ambachtelijke producten bereiden. En dankzij de experts op elke afdeling wordt het hele shoppinggebeuren nog gezelliger en staat een persoonlijke service voor de klanten centraal", beschrijft Carrefour in een persbericht.  

 

 

Geen boodschappen meer doen, maar ze beleven!

De Hypermarkt Carrefour Mons Les Grands Prés is gebaseerd op zes principes: 'home made', de 'bastions', 'shop in the shop', 'hypergeconnecteerd', 'try it, taste it' en 'hyperduurzaam'.

 

Home made

Mons Les Grands Prés trekt de kaart van de transparantie met een bijzonder uitgebreid assortiment producten die elke dag opnieuw voor het oog van de klanten bereid worden:

 

- In de bakkerij aan de ingang van de winkel zien de klanten zelf hoe de bakkers en patissiers verschillende broodsoorten,           broodjes, gebak en lokale specialiteiten bereiden.

- In het midden van de winkel bevindt zich dan weer een professionele keuken. Daar worden de schotels voor de traiteurafdeling (met maar liefst 240 verschillende gerechten!), stoomgroentjes en verse pasta’s gemaakt. Specialisten roken er zelfs zalm.

- Een echte pizzaiolo maakt ter plaatse verse pizza’s.

- Een assortiment chocolade wordt ter plaatse door een ambachtelijke chocolatier bereid.

- De koffie wordt in de winkel gebrand.

In de slagerij versnijden professionele slagers het vlees en worden bepaalde vleessoorten in de speciale rijpingskast bewaard.

 

 

De bastions

Mons Les Grands Prés is uniek in zijn soort dankzij zijn diensten, uitrusting én assortiment:

 

- Wijn: In totaal meer dan 1000 referenties, een wijnkelder met meer dan 150 grand cru’s, een ruime keuze wijnen van over de hele wereld, roséwijnen en exclusiviteiten, een sommelier en een interactief scherm.

Bier: 600 referenties bier, een unieke keuze aan magnums en speciale formaten, Chambourlette, een biersoort die Carrefour ter plaatse brouwt. Het is de enige biersoort die in Bergen gebrouwen wordt! 

Wereldkeuken: 2000 producten, het grootste assortiment etnische producten, een assortiment afgestemd op het marktgebied, groot aanbod van producten uit de VS en Italië).

Producten die gericht zijn op gezondheid: meer dan 210 gecertificeerde glutenvrije producten, een bijzonder groot dieetassortiment, 120 suikervrije producten, een grote bioafdeling met verse en droge voeding (600 producten)

Chocolade: het grootste aanbod van België, een ruime keuze uit fijne chocolades, een Godiva toonbank, een ambachtelijke chocolatier bereidt ter plaatse een assortiment.

Koffie: de enige hypermarkt in België die huisgebrande koffie aanbiedt. 

 

 

Shops in the shop

De klant heeft niet langer het gevoel in een Hypermarkt rond te lopen, maar lijkt gewoon van winkel naar winkel te gaan. Elke productgroep of wereld beschikt over zijn eigen eenvoudige, moderne meubelen, en voor de inrichting zijn uitsluitend edele materialen (hout, baksteen) gebruikt. Alle artikelen staan er bovendien gegroepeerd per thema. Zo vindt u in de babyhoek ook zuigflessen, babykleding en kinderwagens. De kopieerapparaten staan niet langer bij de informatica, maar in een grote kantoorafdeling. Op de visafdeling vindt u voortaan niet alleen de bedieningstoog met de verse vis, maar ook de zuurwaren en visconserven. 

 

 

Carrefour heeft het assortiment heruitgevonden met meer merken, meer keuze, meer exclusieve producten… De artikelen worden bovendien mooi in de schijnwerpers geplaatst op tafels en presentatiedisplays (kleding, boeken, homeproducten, kleine huishoudtoestellen).

 

Hypergeconnecteerd

 In Bergen zet Carrefour alle digitale mogelijkheden in om het leven van de klant eenvoudiger te maken, hem een moderne winkelervaring te laten beleven en toch de warme uitstraling van de winkel te behouden en het al uitgebreide assortiment te vergroten. Zo beschikt de klant over: 

 

Een digitale muur bij de ingang om grote boodschappen (water, frisdrank, wasmiddelen ...) te bestellen. Na het winkelen kan de klant deze boodschappen betalen en bij de drive-in ophalen.

- Interactieve schermen om een bestelling te plaatsen van boeken die niet meer in de rekken staan (en die de klant twee dagen later in de winkel kan ophalen) of grote, niet tentoongestelde huishoudtoestellen (die thuis geleverd kunnen worden). Daarnaast kan je er ook ter plaatse cd’s, dvd’s, blu-rays en bepaalde videogames die niet in het assortiment zouden zitten te laten branden.

- Advies in te winnen over wijnen en gerechten die erbij passen.

En verbeterde winkelervaring, waar je behangpapier (onmiddellijk beschikbaar) of papieren servetten (binnen 48 uur geleverd in de winkel) kan personaliseren met een foto naar keuze; een digitale passpiegel om alle kleding te bekijken (de klant kan zelf kiezen of hij vooraan, achteraan of in profiel gefotografeerd/gefilmd wordt) en zelfs te delen met vrienden op Facebook of via e-mail; gratis wifi in de hele winkel en de mogelijkheid om een tablet of smartphone op te laden in de Food Corner. Uiteraard kan iedereen zijn boodschappen ook online bestellen op CarrefourDrive.be en afhalen in de winkel. 

 

 

Try it, taste it

Overal wordt de klant aangemoedigd om de producten te beleven, aan te raken, te testen, te proeven en te ontdekken, om zich te ontspannen en te amuseren.  Zo is er onder andere:

 

Een game- en speelruimte waar de allerkleinsten met blokken kunnen spelen.

Een luisterruimte waar klanten soundbars kunnen testen

Een leeshoek voor volwassenen en eentje voor kinderen

Een whiskyproeverij

Twee ruimtes om iets te eten of te drinken

 

 

Hyperduurzaam

De klant wordt dus verwend in Bergen, maar toch besteedt Carrefour ook aandacht aan het milieu en de bescherming van onze planeet.

Minder papieren affiches, maar 140 schermen in de winkel.

Installatie van nieuwe koelkasten op CO2-gas.

Uitsluitend verlicht met full led.

De meeste fruit- en groentesoorten worden los verkocht.

1500 lokale producten, verzameld op één eiland.

Recycleerbare verpakkingen.

 

Een nieuwe shopervaring

Deze nieuwe shopervaring begint al bij de omgeving van de winkel. De Hypermarkt maakt namelijk integraal deel uit van de galerij. De klapdeurtjes aan de ingangen zijn dan weer weggelaten. In de winkel kan de klant moeiteloos van de ene ruimte naar de andere lopen. 

 

Bovendien telt de Hypermarkt drie ingangen: via de bakkerij/gameruimte, via de bloemenwinkel en versmarkt, en via de beauty- en textielafdeling. De meubelen zijn laag, zodat de klant geniet van een panoramisch zicht over de hele winkel en de galerij.    

 

 

Experts op elke afdeling

Deze nieuwe shopervaring is ook te danken aan de 270 medewerkers, onder wie 68 kassahostessen, de creatie van 10 nieuwe ambachten en de aanwerving van 40 medewerkers. Alle medewerkers volgden samen maar liefst 5000 uur opleiding.

 

Mons les Grands Prés in cijfers

270 medewerkers, waarvan 40 nieuwe aanwervingen en 10 nieuwe ambachten in de winkel.

5 000 uren opleiding

Meer dan 500 deskundigen bij dit project betrokken 

360  dagen … en nachten werk, door 60 verschillende ambachten

Ongeveer 30 000 referenties voedingswaren

Catalogus van 110.000 boeken om uit te bestellen

28 kassa’s

- 11.700 m² winkeloppervlakte

- 600 winkelwagentjes en 300 selfscantoestellen met touchscreen

Meer dan 1000 ledlampen, of een stroomverbruik dat 30 % lager ligt

- 118 koelkasten met deur, goed voor een besparing van 75 %

- 140 displayschermen (papierbesparing) 

Auteur: 

Christophe Sancy

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen