Carrefour breidt het aantal afhaalpunten voor online boodschappen in ons land fors uit. In mei werden 13 nieuwe drives geopend bij Carrefour Market-winkels en in juni volgen er nog eens 17.

De supermarktketen was de eerste in ons land om eind 2013 uit te pakken met drive-afhaalpunten voor online boodschappen. Sindsdien werd de dienst uitgebreid naar Carrefour Market-winkels, om het bereik van de online service te vergroten.

Op 30 mei opende Carrefour Belgium een nieuwe drive aan de Carrefour Market in het Limburgse Riemst. Dat was de 13de drive die de retailer in mei opende. De voorbije maand werden er ook al drives geïnstalleerd op de parkeerterreinen van de Carrefour Markets Soumagne, Ecaussines Bel Air, Aubel, Genk As, Gent Mariakerke, Oreye, Liege Rocourt, Grace Hollogne, Barvaux, Brustem Montini, Jumet en Diepenbeek.

 

Grootste uitbreiding sinds start

In juni gaat Carrefour voort met de grootste uitbreiding sinds de opstart van zijn onlineverkoop, met de installatie van zeventien bijkomende afhaalpunten voor bestellingen via drive.be.

De nieuwe afhaalpunten zullen te vinden zijn in Gembloux, Maasmechelen, Hoboken, Gent Groene Vallei, Oedelem, Waasmunster, Schilde, Oostende Mariakerke, Lokeren Waasland, Lokeren, Schoten Zaat, Tubize, St Ghislain Tertre, Grivegnee, Hoboken Kiosk, Fosses-La Ville en Oupeye. Ook hier gaat het telkens om winkels van Carrefour Market.

In totaal zullen tegen eind juni 125 afhaalpunten operationeel zijn in ons land. De uitbreiding van de drives onderstreept de online ambities van Carrefour, die onlangs ook nog bleken uit de lancering van de non-food webshop carrefour.eu/webshop.

"Sterk signaal"

"Dertig nieuwe afhaalpunten in één keer: de aankondiging van Carrefour is een signaal dat toont hoeveel aandacht de supermarkt schenkt aan een verkoopkanaal dat de Belgische warenhuizen tot nu toe met voorzichtigheid benaderden", zegt Christophe Sancy, hoofdredacteur van Gondola Magazine. "Die voorzichtigheid is begrijpelijk, omdat het door de bijkomende kosten moeilijk is de drive-formule rendabel te maken. Met een winkelpark (bestaand uit hyper- en supermarkten) dat stevig uitgebouwd is en met franchise-partners die de drive-formule ook omhelzen, ziet Carrefour zijn slagkracht met deze ingreep fors toenemen. Dat kan alleen maar bijdragen tot het bereiken van de kritische massa die nodig is om de online verkoop uit te bouwen."

De aankondiging valt samen met een ander opmerkelijk feit: de komst van het nieuwe online verkoopplatform van Carrefour dat volledig gewijd is aan non-food. Bezoek bijvoorbeeld de recente vernieuwde hypermarkt in Zemst en u zal er zien hoe de klant overal uitgenodigd wordt om de webshop als aanvullend kanaal te gebruiken. "In de markt zijn er anno 2017 verschillende factoren die ervoor zorgen dat distributeurs voor grote uitdagingen staan: de verschuiving van de consumptie naar buurlanden door de taxshift, de impact van online verkoopsites, de opmars van low end retail, … . Het lijkt net in die context de juiste beslissing om sneller en meer in te zetten op afhaalpunten en een bastion op te bouwen rond online verkoop, zonder te verwachten dat alles perfect is en vooral zonder te verwachten dat er financieel evenveel uit te halen is als een puur globale speler", aldus Christophe Sancy.

Symbolisch genoeg valt de aankondiging van Carrefour samen met de dag waarop de economische pers met een mengeling van verbazing en ongerustheid vaststelt dat het aandeel van Amazon door de grens van 1.000 dollar gegaan is. Dat maakt voor de gigant uit Seattle een beurskapitalisatie mogelijk die dubbel zo groot is als die van twee jaar geleden en plaatst Amazon ver boven de traditionele retailgroepen.  Zij moeten de absolute hegemonie van Amazon niet afwachten om hun autoriteit op hun eigen domein kracht bij te zetten en veilig te stellen, meent Sancy. Het is ongetwijfeld één van de belangrijke werken die de opvolger van Georges Plassat aan het hoofd van de Groupe Carrefour voor zijn rekening moet nemen. Een opvolger wiens naam overigens binnenkort bekend gemaakt wordt.

"De aankondiging van de uitbreiding van de afhaalpunten in België heeft uiteraard in eerste plaats een lokale betekenis. Maar het toont ook hoeveel strategisch belang de onderneming hecht aan dit kanaal. Carrefour investeert resoluut in de online verkoop en wij durven er op wedden dat er in de toekomst nog meer verrassingen en belangrijke initiatieven volgen," besluit de hoofdredacteur van Gondola.