Carrefour en Fnac-Darty bundelen in Frankrijk voortaan de krachten voor het aankopen van elektronische (huishoud)producten. Daarover hebben de twee retailers een akkoord bereikt.

De geruchten waren er al langer, vandaag is het nieuws officieel. Carrefour France en Fnac-Darty hebben een akkoord voor gezamenlijke aankopen van elektronische toestellen en huishoudtoestellen in Frankrijk. Fnac-Darty probeerde al in 2016 toenadering te zoeken met Carrefour, en deze keer heeft CEO Alexandre Bompart, die aan het hoofd stond van Fnac-Darty tussen 2015 en 2017, de gesprekken tot een goed einde kunnen brengen.

Kosten omlaag

De samenwerking gaat van start in 2018, maar de twee retailers benadrukken dat ze hun eigen commerciële strategie blijven hanteren.

Door de samenwerking kunnen de bevoorradingskosten gedrukt worden. Volgens BFM Business bedragen de aankopen van elektronische producten en elektronische huishoudtoestellen  bij Fnac-Darty 6 à 7 miljard euro, terwijl het bij Carrefour 3 à 4 miljard euro is.

Andere Franse retailers gingen in het verleden al dergelijke allianties aan. Dat is het geval bij Casino en Conforamaen Auchan en Boulanger.

Confiance+

Enrique Martinez, de nieuwe algemene directeur van Fnac Darty, heeft daarbovenop de opening aangekondigd van 200 nieuwe franchises en 100 nieuwe winkels of kookhoeken. De retailer werkt ook aan een betere betaalervaring. De projecten kaderen in het Confiance+ plan, dat moet leiden tot groei en een operationele marge van 4,5 à 5%.