Blockchain: Carrefour sluit zich aan bij het platform IBM Food Trust

Carrefour was de eerste retailer die een blockchainsysteem in Europa lanceerde. Om die technologie nu wereldwijd uit te breiden sluit de retailer zich aan bij het platform IBM Food Trust. Het doel? Een wereldwijde standaard creëren voor de traceerbaarheid van voedingsproducten en dat tussen alle schakels van de keten: van producent tot verkooppunt.

 

“Na het platform 18 maanden lang getest te hebben, is IBM Food Trust voortaan ook wereldwijd beschikbaar”, meldt IBM. Het systeem zou volgens IBM zelfs een van de grootste blockchainnetwerken wereldwijd zijn. Miljoenen producten konden zo al getraceerd worden door retailers en producenten alvorens verkocht te worden aan consumenten. Het is dan ook bij dit platform dat Carrefour zich aansluit.

 

Wereldwijde verspreiding bij Carrefour

 

Carrefour beschikt momenteel over 12.000 winkels verspreid over 33 landen. De retailer was de eerste in Europa die zich in het blockchainavontuur stortte. Dankzij die technologie kan Carrefour consumenten steeds meer transparantie bieden en kunnen producenten tegelijk hun productiemethode en hun expertise valoriseren. Carrefour kan op zijn beurt dan weer een beveiligde database delen met zijn partners en kan zo een hoger niveau van voedselveiligheid voor zijn klanten garanderen. Deze blockchain, die in maart in ons land gelanceerd werd bij 7 referenties van Belchick’N, maakt volledig deel uit van de Act for Food-engagementen van de retailer. Bovendien zal de technologie tegen 2022 wereldwijd uitgebreid worden naar alle Carrefour-producten. 

 

“Het is een enorme opportuniteit voor Carrefour om mee aan de oprichting van het platform IBM Food Trust te staan. Hierdoor kunnen we het gebruik van blockchaintechnologie versnellen en uitbreiden naar al onze producten, waardoor we onze klanten een veilige en betrouwbare traceerbaarheid van onze producten kunnen bieden”, verklaart Laurent Vallée, secretaris-generaal van Carrefour. “Dit is een nieuwe stap bij de implementatie van Act for Food, ons wereldwijde programma waarbij we acties ondernemen ten voordele van de voedingstransitie.”

 

Carrefour benadrukt dat de uitbreiding van de blockchaintechnologie naar nieuwe type producten voorzien is voor de komende maanden.

 

Wat is het doel?

 

Ter herinnering, blockchain maakt het gemakkelijker om alle informatie rond evenementen binnen de voedingsketen, transformatie, teelt en distributie op te slaan. Dankzij dit collaboratieve platform tussen producenten en distributeurs wordt alle essentiële informatie rond voedselveiligheid gedeeld ten voordele van de klant. We vinden er niet alleen alle traceerbaarheidsinformatie over de herkomst, de kwaliteit of de versheid van producten, maar ook informatie over de nutritionele samenstelling of de mogelijke aanwezigheid van allergenen en omstreden bestanddelen. Het platform is bovendien ook erg handig wanneer producten moeten teruggeroepen worden, er problemen zijn voor de gezondheid en het label of het bestek niet geresepecteerd wordt. Dat alles is mogelijk dankzij de samenwerking tussen verschillende leden van het platform.

 

Een waar ecosysteem

 

“De consument wil meer transparantie over de producten die hij eet”, verklaart Cosme de Moucheron, managing director verantwoordelijk voor de Carrefour groep bij IBM. “Daarom helpen alle leden van het ecosysteem IBM Food Trust mee om een nieuwe oplossing te bouwen die alle logistieke spelers toelaat om de traceerbaarheid en de kwaliteit van producten te garanderen. We zijn verheugd dat Carrefour zich bij ons team van stichtende leden voegt en zo actief deelneemt aan de implementatie van de technologie in Europa en elders”.

 

Onder de leden vinden we onder meer spelers als Topco Associates LLC, goed voor 49 leden en meer dan 15.000 winkels die wekelijks maar liefst 65 miljoen mensen bereiken, Wakefern, goed voor 50 bedrijven die lid zijn en 344 winkels, maar evengoed leveranciers als Beefchain, Dennick Fruit Source en Smithfield. Onlangs liet ook Walmart weten dat het samenwerkt met IBM. De Amerikaanse supermarktketen was een van de eerste retailers die sinds 2016 de samenwerking aanging met IBM om de technologie verder te ontwikkelen.

 

Wereldwijd toegankelijk

 

Het platform is voortaan wereldwijd toegankelijk. Drie modules worden aangeboden in verschillende prijsniveaus die afhankelijk zijn van de grootte van het bedrijf (klein, medium en groot) en beginnen vanaf 100 dollar per maand. Leveranciers kunnen dan weer gratis gegevens leven, zonder kosten. Dit zijn alvast de drie modules: Trace (om de producten in slechts enkele seconden te traceren), Certifications (om te achterhalen welke certificaten een product heeft gekregen zoals bijvoorbeeld voor bio of duurzaamheid), en Data entry & Access (om de gegevens op een veilige manier te downloaden, te kunnen gebruiken en te beheren).

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

Side banner - Ingenico ePayments

Laatste productlanceringen