Belg gaf vorig jaar meer uit aan minder groenten en fruit

De bestedingen van verse groenten en vers fruit in België stegen vorig jaar sterker dan gemiddeld in de globale voedingsmarkt. De stijging is vooral te danken aan de hogere winkelprijzen, want in volume kocht de Belg net minder groenten dan een jaar eerder. Dat blijkt een GfK-onderzoek bij 5.000 gezinnen in opdracht van VLAM.

 

De groente- en fruitbestedingen per capita stegen vorig jaar met 5,3%. Dat is veel meer dan de groei van de globale voedingsmarkt (+0,6%). De stijging was groter bij fruit  (+6%) dan bij groenten (+4,3%) en werd in beide gevallen veroorzaakt door de hogere gemiddelde winkelprijs. In aangekocht volume was er namelijk geen stijging.

 

204 euro voor 86 kilo

 

In 2015 kocht de Belg gemiddeld 39 kg verse groenten en 47 kg vers fruit of samen ruim 86 kg. Hij besteedde 92 euro aan verse groenten en 112 euro aan vers fruit of samen 204 euro. Ondanks de stijgende bestedingen daalden de aankopen van verse groenten en vers fruit met iets meer dan 1%. Verse groenten daalden met 2,6% en vers fruit bleef stabiel.

 

De appel op één binnen de fruitkorf

 

In de fruitkorf blijft de appel met 8,790 kg per capita koploper. Deze fruitsoort daalde met 1% in volume en door de lagere prijs met 5% in bestedingen. Positief was wel dat het aantal appelkopers licht steeg. De perenverkoop viel, na de oproep in 2014 aan de consument om de Belgische perenproducenten te steunen naar aanleiding van de Russische handelsboycot, weer op een normale verkoop van 3 kg per kop.

 

De grootste groeiers binnen de top tien waren meloenen (+16%), kiwi’s (+7%) en druiven (+6%). Ook blauwe bosbessen, braambessen, vijgen en frambozen werde populairder, terwijl trosbessen en ananas achteruit gingen.

 

Tomaat blijft populairste groente

 

Binnen de top tien verloren alle groentesoorten vorig jaar terrein maar de rangorde bleef dezelfde als in 2014. De nummer één in de groentekorf, de tomaat, daalde met 3% in volume. De Belg kocht vorig jaar gemiddeld 6,140 kg tomaten. De sterkste daler in de top tien was prei (-12%).
 

Binnen de slarayon wint de voorverpakte gemengde sla terrein ten nadele van kropsla. In waarde wordt deze voorverpakte sla met 30% marktaandeel het belangrijkste segment binnen de slarayon.

 

Bij de grootste dalers in de groenterayon behoorden: Chinese kool, schorseneren, waterkers, andijvie, rode kolen en diverse slasoorten zoals krul-, eikenblad- en kropsla. De sterke groeiers in 2015 waren o.a. peterselie, pastinaak, rode bieten, aubergines, radijs, notensla en voorverpakte gemengde sla.

 

In de supermarkt
 

De Belg koopt zijn groenten en fruit nog altijd vooral in de supermarkt of hypermarkt ('Dis 1'). "‘Dis 1’ blijft met 48% marktaandeel een stevige marktleider gevolgd door hard discount met 24%. Op de derde plaats komt de buurtsupermarkt met 14% marktaandeel. De openbare markt blijft stabiel op 5% en de speciaalzaak daalt van 4 naar 3% marktaandeel", aldus VLAM.

 

 

 


 

Meer weten over de Belgische consumenten en zijn aankop- en shopgedrag in groenten en fruit? Lees dan de maandelijkse rubriek Info-Vers (powered by VLAM) in Gondola Magazine! Klik hier om je te abonneren!

 

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen