Na kledingketen JBC, heeft ook Colruyt zijn eerste stappen gezet op de Chinese markt door een samenwerking aan te gaan met Alibaba. De e-commercereus verkoopt onder andere het Cara Pils-bier van Colruyt in China. Dat meldt De Tijd.

Colex, een dochterbedrijf van Colruyt dat huismerkproducten wereldwijd aan bedrijven verkoopt, ging al in januari van start met een proefproject op Alibaba.com. Daarbij worden een vijftigtal huismerkproducten van Colruyt, waaronder Cara Pils, op de Chinese webshop aangeboden.

Voorlopig zijn de Colruyt-producten enkel beschikbaar voor professionals, maar de retailer zegt wel aan verkoop aan particulieren te denken. “We onderzoeken of een samenwerking met Tmall interessant kan zijn, maar dat project staat nog in zijn kinderschoenen”, zegt woordvoerder Hanne Poppe in De Tijd.

Steeds meer Europese retailers vinden via Alibaba de weg naar de Chinese online markt. Het verkoopplatform Tmall van de Chinese internetgigant laat hen toe de Chinese markt voorzichtig af te tasten, zonder al te veel investeringen te moeten doen of winkels te moeten openen. Zo gingen onder andere Aldi, Albert Heijn en JBC al een samenwerking aan met Tmall. Al hebben die twee laatsten het Chinese proefproject ondertussen alweer stopgezet.

In China is er onder de groeiende middenklasse net een alsmaar groeiende vraag naar producten uit Europa, die geassocieerd worden met kwaliteit.