Alibaba en Auchan bundelen krachten in China

Alibaba en Auchan hebben een strategische alliantie gesloten. De Chinese e-commercegigant en de Franse groep bundelen hun expertise inzake fysieke en onlinehandel om de zogenaamde ‘phygital’ verkoop van voedingswaren in China te ontwikkelen.

 

Alibaba investeert 2,44 miljard euro om toe te treden tot het kapitaal van Sun Art Retail, een bedrijf waarvan Auchan de grootste aandeelhouder is. De Chinese groep zal zo rechtstreeks en onrechtstreeks 36,16% van het kapitaal in handen hebben. De transactie zal verlopen via de aankoop van een pakket aandelen die tot nu toe eigendom waren van Ruentex. Wanneer de operatie achter de rug is, zullen Auchan Retail, Alibaba Group en Ruentex respectievelijk 36,18%, 36,16 en 4,67% van de Sun Art-aandelen bezitten.

 

Wat is Sun Art?

 

Sun Art is een van de marktleiders van de ‘multi-format’ distributie van voedingswaren in China. Op 30 juni 2017 beschikte hij over 12 miljoen m² verkoopsoppervlakte. De keten bestaat uit 446 hypermarkten in 29 provincies, met telkens een maximale oppervlakte van 17.000 m². De winkels dragen de merknamen RT-Mart » (大润发) en Auchan (欧尚). Sun Art baat tevens superstores uit, alsook ‘phygitale’ buurtwinkels onder het merk Auchan Minute.

 

Een complete phygitale winkelervaring 

 

Dankzij hun alliantie willen Auchan en Alibaba hun ervaring bundelen in respectievelijk de fysieke handel en online handel. Zo willen ze in China een phygitale speler worden waar je niet omheen kan en de consumenten een complete ervaring bieden.

 

“Alibaba Groep verheugt zich om, samen met haar nieuwe partners en dankzij de digitale transformatie, de handel van morgen te ontwerpen ", zegt Daniel Zhang, CEO van Alibaba Group. “Fysieke winkels zijn voor de consumenten een essentieel onderdeel van het winkelen. In het digitale tijdperk moeten ze worden verrijkt met gepersonaliseerde diensten, dankzij nieuwe dataverwerkingstechnologieën. Door onze online en offline kanalen alsook die van onze partners samen te brengen, bieden we Chinese consumenten graag een unieke en aangename winkelervaring”.

 

Deze alliantie ligt in het verlengde van Alibaba's ‘New Retail’-visie. Deze speelt in op haar online aanpak en op nieuwe technologieën - waarbij nauw wordt samengewerkt met de handelaars - om aan de verwachtingen van de steeds meer veeleisende Chinese consumenten tegemoet te komen. In deze context lanceerde de Chinese reus eerder al zijn keten van geconnecteerde Hema superettes, waar de offline en online ervaring elkaar wederzijds versterken. De Hema verkooppunten zijn ontworpen als traditionele winkels, maar ze integreren technologieën die specifiek ontwikkeld zijn voor e-commercemagazijnen. Dat maakt leveringen mogelijk in amper  in... 29 minuten. Die winkels nemen overigens alleen maar betalingen via AliPay aan.

 

De alliantie past tevens volledig in de Visie 2025 van Auchan Retail's, die samengevat kan worden als ‘Auchan verandert hetleven’. “Deze alliantie met Alibaba werd vergemakkelijkt door onze gemeenschappelijke visie op de toekomst van de handel in China. Het samenbrengen van toonaangevende wereldwijde handelspartners, leiders in China's fysieke en digitale handel, zal ons in staat stellen om honderden miljoenen Chinese consumenten een geïntegreerde en hoogwaardige winkelervaring te bieden", zegt Wilhelm Hubner, CEO van Auchan Retail.

 

Auteur: 

Carole Boelen

categorie: 

Laatste productlanceringen