In de strijd tegen voedselverspilling start Albert Heijn met een pilot rond ‘dynamisch afprijzen’ bij de gevogelte- en visproducten in Zandvoort. Hierbij worden producten automatisch afgeprijsd op basis van de houdbaarheidsdatum: hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting. Een algoritme houdt rekening met verschillende factoren die de verkoop van een product beïnvloeden om zo de beste korting te berekenen.

Producten die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum lopen, prijst Albert Heijn al jaren af met de ‘35% weggooien is zonde korting-sticker'. Deze sticker wordt voor 10 uur ‘s ochtends op producten geplakt en zorgt ervoor dat ze de hele dag met korting verkocht worden. Toch wil Albert Heijn dat proces nu automatiseren met behulp van artificiële intelligentie. Daarom start de keten met een pilot rond ‘dynamisch afprijzen’, waarbij producten automatisch afgeprijsd worden op basis van de houdbaarheidsdatum: hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting. De test start bij de gevogelte- en visproducten in de Albert Heijn in Zandvoort. De keten liet zich voor deze pilot adviseren door antiverspillingsbedrijf Wasteless. 

Hoe werkt het precies?

Bij dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden en zo voedselverspilling te verminderen. Het algoritme houdt rekening met onder andere locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en voorraad in de winkel.

Om duidelijk te maken dat de houdbaarheidsdatum bijna overschreden is, worden er bij de producten elektronische prijskaartjes geplaatst met daarop twee prijzen: de normale prijs en de afprijzing bij een specifieke houdbaarheidsdatum. Zo wordt de korting extra in de verf gezet.

Tegen 2030 helft minder voedselverspilling in hele voedselketen

Voedselverspilling is een belangrijk thema in de duurzaamheidsstrategie van Albert Heijn. Voorbeelden zijn de samenwerking met de voedselbanken die in 2018 vier miljoen producten kregen, het afwasmiddel waarin sinaasappelschillen een tweede leven krijgen en de samenwerking met Instock, het restaurant dat kookt met gered voedsel. Met deze en andere initiatieven wil Albert Heijn in 2030 bijdragen aan de helft minder voedselverspilling in de hele voedselketen.