De eerste kassaloze Albert Heijn To Go-vestiging opent deze zomer zijn deuren in Amsterdam. Dat meldt Het Parool. Klanten die willen afrekenen, hoeven enkel nog met een pasje of hun smartphone langs het prijslabel te swipen. Zo wil de retailer een winkelbezoek aangenamer maken. Albert Heijn treedt hiermee in de voetsporen van Amazon, dat al eerder het concept van kassaloze winkels introduceerde in Amerika.

Eindelijk komt er een einde aan de lange wachtrijen aan de kassa, want vanaf deze zomer opent Albert Heijn zijn eerste kassaloze winkel in Amsterdam. Daarmee zet Albert Heijn direct de achtervolging in op Amazon, dat vorige maand zijn eerste kassaloze winkel in Seattle opende.

Winkelen wordt dankzij het kassaloze systeem een pak eenvoudiger. AH-klanten kunnen hun boodschappen gewoon uit de rekken halen en vervolgens betalen door simpelweg met een pasje of hun smartphone langs het prijslabel te swipen. Binnen de tien minuten wordt het bedrag automatisch van hun bankrekening gehaald. “We zien dat mensen de winkel voorbijlopen als het druk is en er een rij voor de kassa's staat," vertelt directeur Jan-Willem Dockheer van Albert Heijn To Go aan Het Parool. "Bij deze vestiging ben je in tien seconden met drie producten de winkel uit. Alsof je iets uit je eigen koelkast pakt." 

Albert Heijn is erg tevreden met zijn nieuwe systeem. De technologie werd de afgelopen twee maanden al getest in het Albert Heijn-hoofdkantoor in Zaandam, en leverde een “iets hogere” omzet op dan bij de reguliere AH-winkels. Bovendien heeft de winkelketen de technologie voor het afrekenen en de beveiliging tegen winkeldiefstal, zelf ontwikkeld. ”Wij wilden per se geen hightechtruc, niet de winkel van de toekomst. Bij ons zijn de prijslabels bij elk product actief. Afrekenen werkt zelfs als de batterij van de telefoon leeg is”, aldus Dockheer.

De retailer heeft al plannen om het concept in de toekomst ook naar andere winkels uit te breiden. Daarbij zou het gaan om een tachtigtal vestigingen aan stations, winkelstraten, universiteiten enzovoort. Mogelijk zal de technologie ook toegepast worden in andere Europese en Amerikaanse supermarktketens van Ahold Delhaize, klinkt het bij Het Parool. Al ziet het er niet naar uit dat België snel aan de beurt zal zijn. "Voor Albert Heijn België is dit nieuwe systeem nog niet aan de orde", reageert Sally Herygers van Albert Heijn België.