Bijna een jaar nadat Albert Heijn verplicht werd om in het kader van de fusie tussen Ahold en Delhaize acht winkels af te stoten, is er nog geen enkel filiaal verkocht. Dat houdt de fusie op Belgisch niveau voorlopig tegen.

 

De fusie tussen moederbedrijf Ahold en de Delhaize Group is ondertussen al enkele maanden een feit, maar in België is ze nog niet officieel afgerond. De fusiegroep moest van de Belgische Mededingingsautoriteit (BAM) enkele vestigingen in ons land afstoten om te vermijden dat de groep te dominant zou zijn op de markt.

Ahold-dochter Albert Heijn moest zijn Belgische winkels verkopen in Turnhout, Lokeren, Leuven, Boortmeerbeek, Oudenaarde, Antwerpen (Groenplaats en Kiel) en Gent (Overpoortstraat). Bijna een jaar na de beslissing van de BAM is er nog geen enkele winkel verkocht. Dat schrijven de Mediahuis-kranten en werd bevestigd door Albert Heijn.

De verklaring daarvoor is simpel: er zijn geen kandidaat-kopers. Concurrenten Colruyt Group en Carrefour zouden geen interesse hebben in de acht filialen omdat ze al voldoende aanwezig zijn in de acht regio’s in kwestie. Voor discounters als Aldi en Lidl sluit de locatie dan weer niet aan op hun strategie.

Aangezien er in een jaar tijd nog geen koper is gevonden, rijst de vraag of daar nog snel verandering in zal komen en wat er dan moet gebeuren met de acht AH’s. Een sluiting van de winkels was destijds geen optie voor de BAM.  Ze moesten net blijven om de concurrentie te verzekeren. Zonder overnemer lijkt het er evenwel op dat de concurrentiewaakhond zal moeten kiezen tussen een sluiting of het behouden van de 8 winkels onder de Albert Heijn-vlag.

Ondertussen staat de fusie in België nog altijd ‘on hold’, en blijven Albert Heijn en Delhaize officieel nog concurrenten in ons land. Het is echter onwaarschijnlijk dat enkele Belgische supermarkten de fusie alsnog kunnen belemmeren. Daarvoor gaat het om een te grote operatie die al te ver gevorderd is.