Ahold Delhaize groeit in België, maar slabakt in de VS

Ahold Delhaize ziet zijn omzet in België groeien tot 1,286 miljard euro, goed voor een groei van 1,9%. Tegelijk zet de groep licht tegenvallende resultaten neer in de VS, waar het een beperkte vermindering (0,3%) van de groei noteert.

 

Ahold Delhaize heeft een omzet van 15,531 miljard euro gerealiseerd in het tweede trimester, een resultaat dat overeenkomt met de verwachtingen van de analisten. Dat betekent een lichte stijging van 0,9% aan een constante wisselkoers en een daling van 3,7% aan de huidige wisselkoers. In België groeit de groep met 1,9% tot 1,3 miljard euro. 

Het onderliggende exploitatieresultaat bedraagt 616 miljoen euro, 12 miljoen minder dan het jaar ervoor. Tegen een constante wisselkoers betekent dat wel een verhoging van 2,3%. De nettowinst van de onderneming groeit met 20% bij een constante wisselkoers, en bedraagt 410 miljoen euro. Dat is iets onder de verwachtingen (414 miljoen euro) van de analisten. 

 

Online verkoop

 

De online verkoop is gestegen tot zowat 23% voor de hele groep, goed voor een omzet van 643 miljoen euro. “Het laat ons toen om het vooropgestelde doel van 5 miljard euro voor B2C tegen 2020 aan te houden”, zegt Frans Muller, die eraan herinnert dat er belangrijke investeringen komen bij bol.com, waarvan de opslagcapaciteit zou moeten verdubbelen tegen 2021. “In het kader daarvan hebben we de lancering van Peapod Digital Labs voorgesteld, die een motor van innovatie en expertise zal zijn en de groei zal versnellen, mee dankzij een gedeeld e-commerceplatform voor al onze merken in de VS.”

 

VS

 

In de VS, de belangrijkste markt van de groep, registreert Ahold Delhaize een omzet van 9,211 miljard euro, een lichte daling van de groei (0,3%) tegen een constante wisselkoers. De terugval is markanter bij de actuele wisselkoers: 7,8%. De online verkoop is daarentegen gestegen met 7,7% tegen constante wisselkoers, tot 182 miljoen euro, vooral te danken aan een stijging van levering op dezelfde dag, van leveringen door derden en van Hannafor To Go. Het innovatiecentrum voor e-commerce, Peopod Digital Labs, moet de groep toelaten om de groei in de toekomst verder te zetten. Het centrum moet eind dit jaar operationeel zijn.

Analisten vrezen dat de groep voor een foute strategie kiest in de VS. Ahold Delhaize slaagt er niet in om een plaats te vinden in een veranderlijke en steeds meer concurrentiële markt, vooral niet als het gaat om het prijselement, tegenover spelers als Aldi of Lidl. Maar de groep probeert hen gerust te stellen. “De volumes bij Hannaford en Food Lion blijven positief, maar werden op de proef gesteld door andere Amerikaanse merken. We verwachten dat de uitvoering van de organisatie rond ons merk leidt naar een beter omzetcijfer in het derde trimester”, aldus Frans Muller.

 

België

 

Bij ons bereikte de groep een omzetcijfer van 1,286 miljard euro, een groei van 1,9% bij de huidige wisselkoers. Het resultaat weerspiegelt volgens de groep “de commerciële en operationele verbeteringen die aan de gang zijn, die zich vertalen in een groter marktaandeel voor Delhaize.” De groei van de online verkoop via Delhaize.be bedraagt 28,8% aan de huidige wisselkoers. De omzet bedraagt 12 miljoen euro. De onderliggende operationele marge loopt op tot 2,7% een stijging van 0,1 procentpunt tegenover het jaar ervoor. Die verbetering is vooral te danken aan synergiën, deels gecompenseerd door de hogere arbeidskosten, onderstreept de onderneming.

 

Nederland

 

Bij onze noorderburen haalt de groep een omzet van 3,536 euro in het tweede trimester, een stijging van 2,9%. De online omzet bedraagt 445 miljoen euro, een stijging van 23,2% aan de huidige wisselkoers. Online marktplaats Bol.com blijft stevig groeien, met 40% van de verkoop die gerealiseerd wordt via zijn partners. Bol.com heeft het plan om de capaciteit van zijn fulfillment center te verdubbelen om de groei goed te blijven ondersteunen. De uitbreiding begint in de eerste helft van 2019, om in 2021 afgerond te worden. De retailer blijft vernieuwen: zo heeft Albert Heijn My Nutritional Value gelanceerd, een instrument dat klanten toelaat om de exacte samenstelling te kennen van de producten die hij koopt. Tegelijk test het ook de rechtstreekse levering aan klanten via intelligente sloten.

 

Centraal en Zuidoost-Europa

 

Ahold Delhaize bereikt in Centraal en Zuidoost-Europa een omzet van 1,498 miljard euro, een lichte stijging van 0,5%. De resultaten worden gedragen door die in Roemenië (+11,2%) en de Tsjechische republiek. In Griekenland blijven de resultaten slecht.

Auteur: 

d.soenens@gondola.be

categorie: 

Laatste productlanceringen