Achter de schermen bij de koffiebranderij en wijnbottelarij van Colruyt

De koffiebranderij en wijnbottelarij van Colruyt Group in Ghislenghien bestaan 80 jaar. Ter gelegenheid van deze verjaardag, mochten wij een exclusieve blik achter de schermen werpen van de productievestiging waar de Graindor-koffie wordt gebrand en de Colruyt-wijnen worden gebotteld.

 
(Scroll naar onder voor het fotoverslag)

 

Al in 1937 startte Franz Colruyt met het branden van koffie en het bottelen van wijn voor de Colruyt-supermarkten. Tachtig jaar later doet de groep Colruyt dat nog altijd, het is zelfs de enige Belgische retailer die zijn eigen koffie nog brandt. De achterliggende gedachte? “Wat we zelf doen, doen we beter.”

 

“We branden en bottelen zelf, omdat we zo het productieproces volledig kunnen sturen en nauwgezet kunnen opvolgen in elke fase. Daardoor hebben we meer controle over de kwaliteit en de smaak van onze koffie en eigen botteling, en ook over de prijs en de duurzaamheidsaspecten ervan”, klinkt het. De productie in huis houden werkt ook kostenbesparend, en dat is heilig voor Colruyt.

 

Eigen koffie

 

De Colruyt-koffiebranderij werd 80 jaar geleden opgericht in Halle, maar verhuisde wegens plaatsgebrek in 2007 dertig kilometer verderop, naar de site van het distributiecentrum in Ghislenghien. De branderij heeft vandaag een oppervlakte van 3.800 m² en stelt 26 mensen tewerk. Colruyt brandt hier 98 koffiereferenties: 75 onder de merknaam Graindor, 10 onder Everyday en 13 onder Boni Selection Bio.

 

Alles begint natuurlijk bij de levering van de grondstof: koffie. Die komt toe in de branderij in de vorm van groene koffiebonen in jutten zaken (van 65 kg) of ‘big bags’ (van 1 ton). Elke week wordt er zo’n 130 ton groene koffie geleverd, goed voor 7.600 ton per jaar. Elk lot ondergaat een uitgebreide kwaliteitscontrole en vervolgens opgeslagen in 28 silo’s met een totale capaciteit van 390 ton. Van daaruit gaan de bonen naar de branders.

 

Originekoffies worden op traditionele manier gebrand, terwijl de melanges in een snellere industriële brander terechtkomen. De koffiebonen worden er rondgezwierd in hete lucht en vervolgens gekoeld met koude lucht en water. Ook hier wordt er constant over de kwaliteit gewaakt door stalen af te nemen. In totaal brandt Colruyt zo ongeveer 6.500 ton groene bonen per jaar!

 

Uiteraard zijn er verschillende manier om koffie te zetten, en dus te kopen. In Ghislenghien verpakt Colruyt koffie in verschillende vormen: als bonen in soft packs, als gemalen koffie (blik, soft packs en hard packs), als koffiepads en als voorverpakte filters. De branderij telt daarvoor in totaal zes verpakkingslijnen, waar de koffie rechtstreeks naartoe gestuurd wordt na de branding. Zo blijft het erom beter bewaard, klinkt het.

 

Koffiecapsules worden hier niet geproduceerd. “Daarvoor werken we samen met een externe partner”, vertelt dienstchef David Doos. “De technologie van de capsules verandert op dit moment nog elke zes maanden. We zijn aan het wachten tot de markt op dat vlak stabieler wordt om het zelf te doen. Uiteraard zijn de kwaliteitscontroles op dit moment wel even strikt dan in onze eigen branderij.”

 

Wijnbottelarij

 

Het heft in eigen handen nemen en zelf waken over de kwaliteit. Dat was, net als bij de koffiebranderij, de achterliggende gedachte van Franz Colruyt om in 1937 ook een eigen wijnbottelarij op te richten. En ook deze productievestiging verhuisde in 2007 van Halle naar Ghislenghien omdat de vorige ruimte te klein was geworden.

 

De huidige bottelarij is 3.550 m² groot, stelt 28 mensen tewerk en bottelt jaarlijks zo’n 28 miljoen liter wijn en aperitieven, verkrijgbaar onder een wijnassortiment van 120 eigen wijnen in de winkels van Colruyt Group. Die kan je al sinds 1995 herkennen aan de druiventros met hoofdletter C op de capsule  van de fles.

 

Hoe werkt de botteling? Eerst komt de wijn in tankwagens (van max. 29.000 liter) toe op de site. Die wordt, na kwaliteitscontrole, opgeslagen in 38 grote inbox vaten. In totaal kan Colruyt in deze “cubes” ongeveer 2 miljoen liter wijn stockeren.

 

Omdat veel Colruyt-wijnen een assemblage van verschillende wijnen uit dezelfde regio zijn, gaan de aankopers in deze fase al een mengeling maken. Zo kan Colruyt een groter volume van één referentie aanbieden én heel het jaar door een constante kwaliteit en smaak garanderen. De wijn blijft maximaal 10 dagen in deze “wijnkelder”. Colruyt bottelt hier met andere woorden in snel tempo, om zo de smaak en het aroma te bewaren.

 

Het gros van de wijn die hier gebotteld wordt, wordt in glazen flessen verpakt. De hoogtechnologische bottellijn kan op 1 uur maar liefst 12.000 flessen bottelen. De etikettering en de plaatsing op pallets gebeurt volledig automatisch, dat laatste zelfs door een robot.

 

Al meer dan twintig jaar maakt Colruyt voor zijn eigen wijnen gebruik van hebruikbare flessen. Klanten krijgen statiegeld als ze hun wijnfles terugbrengen naar de winkel, waarna die naar Ghislenghien gestuurd wordt voor reiniging en, uiteraard, botteling. Eén fles kan natuurlijk niet oneindig hergebruikt worden: na doorgaans zeven keer de cyclus te doorlopen, doorstaat een fles de automatische kwaliteitscontrole niet meer.

 

Daarnaast worden er ook 31 bag-in-box-referenties verpakt in de bottelarij. Er zijn twee lijnen voorzien voor het vullen van deze partyboxen van 2, 3,5 en 10 liter. De zakken worden in minder dan een seconde tijd gevuld, zonder dat er lucht in de wijn komt. Zo blijft de wijn minstens zeven maanden houdbaar vanaf de verpakkingsdatum op de doos, die Colruyt afdrukt om de versheid te garanderen aan haar klanten. Mogelijk worden deze lijnen in de toekomst verder uitgebreid want partyboxen zijn een groeiende markt, zegt wijnaankoper Patrick Andriessen.

 

In de winkel

 

De 80ste verjaardag van de productievestigingen, die strikt gezien onder de productieafdelingen Colruyt Group Fine Food Wine en Coffee vallen, gaat ook niet onopgemerkt voorbij in de supermarkten van de retailgroep uit Halle. Er is een speciale koffieblend Graindor 80 jaar verkrijgbaar en de eigen wijnen krijgen een speciale capsule met het logo ’80 jaar eigen botteling’ om ze meer in de kijker te zetten.

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

ISM - Side - NL

Laatste productlanceringen