Meer dan de helft van de Belgen wil zijn verpakkingsafval in de supermarkt kunnen weggooien. Dat blijkt uit een iVOX-studie in opdracht van Lidl. 43% van de Belgen kiest tijdens het winkelen voor producten met de minste plastic verpakking. Al is verpakkingsloos winkelen voor 1/3 toch nog een brug te ver.

Met de verschillende plastic attacks en de bewustwordingscampagne ‘Mei plasticvrij’ is de strijd tegen plastic opnieuw losgebarsten. Naar aanleiding daarvan liet Lidl een iVOX-studie uitvoeren bij meer dan 1000 Belgen. Daaruit blijkt dat 72% vindt dat supermarkten dringend maatregelen moeten nemen rond plastic. Zo wil meer dan de helft (53%) zijn verpakkingsafval kunnen achterlaten in de winkel.

De meeste grote winkels hebben al enkele jaren een terugnameplicht. Supermarktketen Lidl installeerde zo in zijn veertig nieuwe filialen al speciale sorteerbakken, maar merkt dat klanten hier vandaag nog weinig gebruik van maken. “In al onze nieuwe filialen staan aan de uitgang vuilnisbakken voor gescheiden ophaling waar klanten secundaire verpakkingen, zoals die rond flessen melk, kunnen achterlaten. We hebben die speciaal in het zicht geplaatst, net om de klanten die mogelijkheid te bieden”, reageert Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid Lidl België.

Producten zonder plastic

De consumptie van plastic lijkt ons ook actief bezig te houden. 43% van de Belgen beweert dat ze tijdens het winkelen bewust kiest voor producten met de minste plastic verpakking. Franstaligen (49%) zeggen dat vaker te doen dan Nederlandstaligen (39%). Van 62% mag de plastic draagtas ook volledig gebannen worden, al vindt 20% het handiger dat winkels die aan de kassa blijven verkopen.

De helft van de Belgen zegt ook interesse te hebben in verpakkingsloos winkelen. Dat is vooral zo voor Franstaligen (56% tegenover 45% van de Vlamingen) en hoogopgeleiden (60% tegenover 44% laagopgeleiden). Terwijl een op de drie Belgen het erg onhandig zou vinden.

Focus op recycleerbaar en duurzaam 

Lidl werkt al langer aan het terugdringen van plastic. Vanaf september zal de discounter geen plastic draagtassen meer verkopen aan de kassa. Goed voor een besparing van 200 ton plastic per jaar. De supermarktketen wil tegen 2025 ook 20% minder plastic in de eigen verpakkingen verwerken en zorgt dat tegen dan alle kunststofverpakkingen 100% recycleerbaar zijn. Die maken nu 90% van het totale productaanbod uit. Sinds dit jaar is alle papier en karton in verpakkingen bovendien al 100% duurzaam. Ondanks die maatregelen wil de keten het discours rond plastic wel nuanceren.

“Iedereen is het erover eens dat we naar minder plastic moeten. Maar in verpakkingen heeft plastic vandaag in veel gevallen nog altijd zijn nut, bijvoorbeeld om bederf tegen te gaan en om zo nog meer voedselverspilling te voorkomen. Zo is een komkommer die in een plastic folie verpakt is, liefst drie keer langer houdbaar. Wat velen vergeten is dat de klimaatimpact van de verpakking in de meeste gevallen veel lager is dan die van het verspilde voedsel. Maar de grote keerzijde: als plastic in de natuur terechtkomt, dan is de schade heel groot. Daarom moeten we als supermarktketen zoeken naar de slimste verpakking en tegelijk onze klanten sensibiliseren tegen zwerfvuil”, besluit Weiler.