Promoties zijn in de helft van de Belgische supermarkten misleidend. Dat beweert de FOD Economie op basis van een studie bij 11 winkelketens.

De overheidsdienst onderzocht de promoties in 11 supermarktketens (het is niet duidelijk welke), en kwam tot de conclusie dat 5 ervan niet in orde waren. Zo waren in sommige gevallen aparte producten goedkoper dan de voordeelverpakkingen, of bleken 1+1-acties niet goedkoper uit te komen. “Een ander voorbeeld is een korting op een bepaald bedrag, maar er is geen referentieprijs vernoemd, dus de consument kan eigenlijk niet weten op basis van welk bedrag hij korting krijgt”, zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie op het VTM Nieuws. “De fameuze family packs wekken dan weer de indruk dat je een prijskorting krijgt omdat je een grote hoeveelheid koopt, maar dat is jammer genoeg niet altijd het geval.”

Zes van de gecontroleerde grootdistributieketens waren in orde, de andere 5 riskeren een boete. De overheidsdienst zegt de supermarkten vaker en strenger te willen controleren in de toekomst. 

Comeos verbaasdHandelsorganisatie Comeos reageert verbaasd op de uithaal van de FOD. “De communicatie van de Economische Inspectie is blijkbaar gebaseerd op een onderzoek in supermarkten. Maar dat onderzoek is nog niet aan de betrokken sector overgemaakt. Het is dus onduidelijk over hoeveel eventuele inbreuken het zou gaan, welke soort fouten er zouden gemaakt worden, of om welke winkelformules het zou gaan. Maar de toon wordt door de ambtenaar van de FOD Economie wel gezet: ‘supermarkten bedriegen hun klanten’”, klinkt het.

“Het stoort ons vooral dat de indruk wordt gewekt dat alle supermarkten bewust de klant om de tuin leiden – in onze sector zijn er constant duizenden promoties, prijswijzigingen of kortingen. Dan kan er al eens een fout worden gemaakt – maar het lijkt mij een minimum dat we die fouten kunnen rechtzetten, zonder eerst door een ambtenaar aan de schandpaal te worden genageld”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos.